Formule 1

SPECIAL: Motorwissels Mercedes in strijd met de 'sportieve geest' van de Formule 1

Uitgegeven door Wim Boekel • 19 november 2021 09:03

Tijdens de Grand Prix van Brazilië was de Mercedes van Lewis Hamilton van een andere planeet. De wereldkampioen Formule 1 maakte een ongelofelijke opmars door het veld. Zowel tijdens de sprintrace als tijdens de hoofdrace. In de eerste race reed hij van P20 naar P5 en op zondag deed de coureur dit nog eens dunnetjes over door van de tiende plaats naar de winst te rijden. De Mercedes-coureur reed op het rechte stuk bijna 30 km/u harder dan zijn concurrenten, doordat de Brit een nieuwe verbrandingsmotor had genomen. Het aantal motoren is door de FIA op drie stuks gezet om kosten te besparen in de Formule 1. Inmiddels hebben Lewis Hamilton en Valtteri Bottas beiden al vijf motoren gebruikt en dat is bijna dubbel zoveel als toegestaan. Het lijkt het Duitse team geen windeieren te leggen door keer op keer te wisselen. Heeft Mercedes hiermee het motorenreglement opgeblazen?



Motorenreglement
In het motorenreglement zijn een aantal onderdelen opgenomen waarvan er slechts drie per jaar gebruikt mogen worden. Moet één van deze onderdelen vaker vervangen worden dan levert dat een gridstraf op. Voor de interne verbrandingsmotor kost de eerste extra wissel tien plaatsen en vervolgens vijf plekken voor elke opvolgende wissel. Het doel van de regels is om team en coureur te straffen voor het gebruik van meer onderdelen gedurende het seizoen. Het principe van de straf is dus dat de coureur en team zodanig last hebben dat een wissel van een motor weinig lucratief is. Echter, Mercedes en Red Bull zijn zo dominant in de Formule 1 dat een straf van vijf plaatsen weinig gevolgen heeft.

De motor
De motoren krijgen een mapping mee die onder andere gebaseerd is op de levensduur van de motor. Dus de eerste drie motoren krijgen een levensduur mee die gebaseerd is op 22 races. Dit betekent grofweg dat een motor 7 1/3 race mee moet gaan. Dit getal is niet helemaal correct, want de fabrikanten leren ook gedurende het seizoen en passen de mapping eventueel aan. Hierdoor kan een motor bijvoorbeeld langer mee, maar bijvoorbeeld ook harder lopen. Allemaal gebaseerd op de betrouwbaarheid die men gedurende het seizoen weet te vinden in de auto.

Lewis Hamilton zette in Brazilië een vijfde motor in en heeft in zijn motorenpool nog twee motoren zitten. Dus grofweg moeten deze twee motoren nog vier races mee gaan. Wat betekent dat de motor minder lang mee hoeft te gaan en dus harder mag slijten dan de motoren die je aan het begin van het jaar hebt ingezet. Immers, deze motor hoeft slechts twee of drie races mee te gaan. Dit heeft tot gevolg dat je een veel zwaardere mapping voor de motor kan gebruiken en dus de motor veel harder kan laten lopen.



Doorrekenen van scenario’s
De teams laten voorafgaand aan een Grand Prix diverse scenario’s doorrekenen en hierop baseren ze de strategie. Onderdeel van het doorrekenen van deze scenario’s is of een nieuwe motor, inclusief straf, beter werkt dan het blijven gebruiken van de oude motor. Het betekent dat men vooraf dus weet of een motorwissel winst gaat opleveren en als die keuze in het voordeel van een wissel uitpakt, zal het team hiervoor kiezen.

Is het nemen van een extra motor gerechtvaardigd als de voorgaande nog niet is afgeschreven? Op dit moment staat het reglement dit klaarblijkelijk toe, want de FIA heeft in Brazilië niet ingegrepen. Dan mag je dus een motor inzetten terwijl je nog werkende motoren hebt. Is dat wel in de geest van de reglementen? Wanneer men uitgaat van kostenbesparing is dat niet het geval, want de materiaalwedloop met bijbehorende kosten gaat met extra motoren omhoog.

Inmiddels heeft Martin Brundle in zijn column al gesteld dat Mercedes nog een motor moet gaan inzetten, wanneer men hiermee de titels binnen kan halen. Mocht dit het geval zijn, dan heeft de FIA het de komende wintermaanden druk met het herbeoordelen van het reglement. Het reglement dat juist bedoeld is op kostenbesparing en juist niet op het stimuleren van een motoroorlog. Misschien is er voldoende reden om de regels, net zoals deze van de minimale pitstoptijd, nog dit seizoen aan te passen. De vraag kan immers gesteld worden of je als constructeur wel recht hebt op een wereldtitel, wanneer je, in dit geval Mercedes, vijf of zes extra motoren nodig hebt om deze titels winnen. Terwijl concurrent Red Bull slechts twee extra motoren gebruikt heeft, omdat deze door aanrijdingen van Mercedes-coureurs verloren zijn gegaan.



Laten we met zijn allen één ding hopen voor zowel Lewis Hamilton als Max Verstappen: Dat dit wereldkampioenschap niet wordt gewonnen door het team dat de laatste race wint door de inzet van een extra nieuwe motor.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS