Formule 1

SPECIAL - Hoe de mentaliteit van Schumacher bijdraagt aan de huidige wederopbouw van Ferrari

Uitgegeven door Luke Merkx • 21 februari 2021 11:03

Michael Schumacher is één van de succesvolste topsporters aller tijden. De Duitser staat bekend om zijn perfectionisme en velen bestempelen hem als de beste coureur ooit. “Michael leerde ons hoe we te werk moesten gaan, daar hebben we nog steeds profijt van”, vertelt Mattia Binotto, teambaas bij Ferrari. In dit achtergrondverhaal wordt duidelijk hoe de winnaarsmentaliteit van Schumacher bijdraagt aan de succesvolle reorganisatie(s) binnen het Italiaanse team.

Michael Schumacher F1 Ferrari


Het is het najaar van 1995 wanneer de pas afgestudeerde Mattia Binotto zich bij het Formule 1 team van Ferrari voegt, evenals tweevoudig F1-wereldkampioen Michael Schumacher. Zowel de Italiaan als de Duitser maken flink wat overuren. Waar Schumi zich vooral focust op het binnenslepen van een derde wereldtitel, houdt Binotto zich bezig met de productie van een nieuwe krachtbron. Het harde werk wordt beloond met maar liefst vijf wereldtitels op rij: in de jaren 2000 tot en met 2004 is de Scuderia oppermachtig.

Binotto blikt terug
In de jaren erna werkt Binotto zich op binnen de Italiaanse renstal en vanaf 2019 vervult hij de rol van teambaas. Zowel het seizoen van 2019 als 2020 verlopen verre van perfect. In 2019 boekt het team uit Maranello slechts drie overwinningen en in 2020 eindigt het team op een teleurstellende zesde plaats bij de constructeurs. Het lijkt erop dat Binotto nu in hetzelfde schuitje zit als Jean Todt midden jaren negentig: het gaat niet goed met Ferrari en het team moet opnieuw worden opgebouwd. In de F1 podcast Beyond the Grid bevestigt de Italiaan deze stelling; hij vertelt dat het succes van een kwart eeuw geleden de Italianen juist nu vertrouwen en houvast geeft. Daarnaast blikt de Ferrari-teambaas terug op de geschiedenis van het team met een aantal opvallende anekdotes.

Michael Schumacher en Jean Todt.


De eerste test van Schumacher: Fiorano 1995
Schumacher zijn eerste test vindt plaats in Fiorano in 1995 en gaat niet van een leien dakje, meldt Binotto. “Michael had, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Jean Alesi en Gerhard Berger, veel moeite met de eerste bocht. Na de eerste testdag liep Michael op hoge poten naar Jean Todt: hij was van mening dat bocht één aangepast moest worden.” Binotto vervolgt zijn opmerkelijke verhaal: “En dat gebeurde. We pasten de baan aan naar Michaels wensen. In de jaren erna is de lay-out nooit meer veranderd. Dat geeft wel aan wat voor invloed Michael had op het team, denk ik. Ik heb trouwens nog een mooi voorbeeld van hoe invloedrijk hij was...” Met zijn laatste zin doelt Binotto op de tweede test van Schumi bij Ferrari.

Estoril 1995: voortdurend op de limiet
De tweede test van Schumacher in een rode overal vindt plaats in november 1995 op het circuit van Estoril (Portugal). Als Binotto en zijn collega’s het circuit betreden om 08:20, blijkt dat de Duitser al enige tijd op het circuit aanwezig is. “Michael keek, ietwat verontwaardigd, op zijn horloge en vroeg ons: “Jongens, wat zijn jullie in hemelsnaam aan het doen? We hadden om 08:00 moeten beginnen! Ik wil eerst het programma bespreken, zodat we daarna de installatieronde kunnen doen. We moeten onze tijd optimaal benutten.” Sindsdien beginnen we altijd om 08:00 ’s ochtends en zijn we altijd ruim op tijd”, vertelt Binotto lachend.

De Italiaan vertelt verder: “Het eerste deel van de testdag in Portugal reed Michael met zo’n 50 kilo aan benzine. Later op de dag reed hij met een minimale hoeveelheid brandstof, om een kwalificatiesimulatie te doen. Michael klokte de snelste tijd, maar was, tot ieders verbazing, totaal niet enthousiast. “We zijn hier niet om de snelste tijd te klokken, maar om te leren en de auto verder te ontwikkelen. Ik wil vanaf nu alleen nog maar met een volle tank rijden”, aldus Schumacher. Ook met een volle tank was Michael de snelste man op de baan”, legt Binotto uit. “Dat was bizar, hij ging vol gas door de eerste twee bochten op het circuit van Estoril. Jean [Alesi] en Gerhard [Berger] kregen dat niet eens voor elkaar in de kwalificatie eerder dat jaar, terwijl ze exact dezelfde auto gebruikten.”

“Een harde werker, een leider, erg sterk én ontzettend snel: we ontdekten heel snel wie Michael was. Hij leerde ons hoe we te werk moesten gaan."

“Als Michael langzaam was, wisten we wat ons te doen stond”
“Michael was niet goed in het geven van feedback, ondanks dat veel mensen denken van wel. Maar, dat maakte eigenlijk ook niet uit omdat hij zó ontzettend snel en consistent was. Als hij zijn tijd verbeterde, wisten we dat we positief werk hadden verricht met betrekking tot de ontwikkeling van de auto. Als hij langzaam was, wisten we wat ons te doen stond. Zo simpel was het.”

Charles Leclerc, Mattia Binotto en Carlos Sainz.


Leclerc vergelijkbaar met Schumacher?
Binotto vertelt dat hij vandaag de dag vaak terugdenkt aan de wederopbouw van het Italiaanse team in de jaren negentig. “Het is vergelijkbaar met wat we nu doen bij Ferrari. We zijn voortdurend aan het investeren. We investeren in technologie en in jonge, gedreven mensen. De combinatie van nieuwe, gemotiveerde teamleden en goede technologie vormt het fundament voor een sterke toekomst.” De Italiaan vervolgt: “Michael was een echte leider. Charles [Leclerc] is dat ook. Uiteraard heeft Charles niet zo veel ervaring als Michael, maar hij is een echte kartrekker op de baan. Hij is enorm snel, goed in inhalen én verdedigen en hij beschikt over een winnaarsmentaliteit.”

“Het zit in ons DNA te willen winnen.”
De Scuderia-teambaas sluit zijn verhaal af met veelbelovende woorden. “Ja, de gang van zaken binnen ons team is vergelijkbaar met die in de periode van 1996-2000. We gaan er alles aan doen om van Ferrari weer een winnend team te maken. Het zit in ons DNA om te willen winnen!”



 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS