SPECIAL - David Coulthard: "Lewis Hamiltons sterkste punten zijn nu omgeslagen in zijn grootste zwakte"
Uitgegeven door Peter Vader • 23 april 2025 12:00
Gezien zijn eerdere prestaties in de Formule 1 had de inruil van Carlos Sainz voor Lewis Hamilton een juiste beslissing kunnen zijn, ondanks het feit dat 2024 het sterkste seizoen uit de carrière van Carlos Sainz was. Maar Ferrari had nu eenmaal die extra boost nodig, om dit jaar nog beter te presteren en om zijn naam zich definitief te vestigen als potentiële F1-kampioenschapswinnaar. Max Verstappen is nou eenmaal erg moeilijk te verslaan, zelfs nu zijn RB21 niet meer tot de snelsten van het veld behoort. En de twee McLarens blijken opnieuw de snelste auto's te zijn. Maar wat kunnen we concluderen na vijf raceweekenden in 2025? Die verlangde stap extra van Ferrari om de absolute top te pakken is niet het geval gebleken. Lewis Hamilton is meer met zichzelf bezig dan dat hij iets toevoegt. Insiders vragen zich zelfs hardop af of Ferrari met Carlos Sainz niet verder gekomen was. En ondertussen gaat Charles Leclerc ook gewoon door zoals hij deed, waarmee hij zijn nieuwe teamgenoot en zevenvoudig wereldkampioen in iedere Grand Prix in 2025 te snel af is geweest. Met uitzondering van die ene Sprintrace natuurlijk…
Leclerc verbetert zich
Ferrari heeft een aantal belangrijke technische wijzigingen aan de auto doorgevoerd die Hamilton of zijn teamgenoot Charles Leclerc niet echt voordeel lijkt te bieden. Charles Leclerc was niet erg happy in de aanloop naar de Grand Prix van Saoedi-Arabië, maar tijdens het weekend bewees hij dat hij de auto onder de knie begint te krijgen. Leclerc eindigde als derde, stond daarmee voor het eerst dit jaar op het podium en hij hield de beide Mercedes-coureurs gemakkelijk achter zich. En dat deed hij ook met Lando Norris in de laatste ronden van de Jeddah-Grand Prix, terwijl de McLaren nota bene de snelste auto van het veld is.
Hamilton verbetert zich (nog) niet
Lewis Hamilton vertrok van de zevende plek en eindigde ook als zevende in Jeddah. Dat gaf de Brit veel om over na te denken. Het resulteert in veel zelfreflectie bij de zevenvoudig wereldkampioen tijdens de twee weken durende onderbreking van de Formule 1-kalender 2025. En dat is maar goed ook, want tenslotte verdient hij een mega salaris waardoor Ferrari wel wat van hem mag verwachten. F1-analist en oud F1-coureur David Coulthard maakt zich momenteel zorgen om de 'realistische' Lewis Hamilton. Lewis Hamilton was na de race in Saoedi-Arabië terneergeslagen nadat hij meer dan een halve minuut achter teamgenoot Charles Leclerc was gefinisht. Er waren momenten in de race waarop hij er echt snel uitzag, maar te vaak had hij niet genoeg vertrouwen in de auto om ermee tot het uiterste te gaan op een circuit waar coureurs alles moeten geven om competitief te zijn.
Hamilton presteert ondermaats
David Coulthard deed verslag van de race op Channel 4 en werd gevraagd hoe Hamilton zich na de race in Saoedi-Arabië zou voelen. Hij legde uit: "Hij is een realist en dat realisme heeft hem tot één van de meest succesvolle coureurs in de geschiedenis van de sport gemaakt. Hij is alleen geëvenaard door Michael Schumacher als het gaat om het aantal wereldkampioenschappen. Maar van die status blijft op dit moment niet veel over. David Coulthard zegt erover: "Dit blijft een Lewis Hamilton die ondermaats presteert. Wie niet verder dan dit kijkt, zal denken: tja, wie ben ik om dat te zeggen? Ik zeg dit op basis van data, op basis van feiten. Hij weet dat hij meer nodig heeft om Charles voor te blijven."
Te grote druk?
En dus gaat Lewis Hamilton deze twee weken veel uren steken in verbetering, om zijn moeilijke start bij Ferrari te veranderen in succes. De problemen die Hamilton bij Ferrari ondervindt, worden mogelijk wat overdreven. Kijk maar naar de andere coureurs die in 2025 van team wisselden. Door de aard van de doubleheader en de daaropvolgende drie raceweekenden achter elkaar, staan Hamilton en alle andere coureurs die bij een nieuw team zijn gekomen onder grote druk om veel sneller op snelheid te komen dan coureurs in het verleden deden. Carlos Sainz is er een voorbeeld van. En zelfs debutant Liam Lawson kun je er slachtoffer van noemen, ondanks zijn geringe F1-ervaring.

Een wezenlijk verschil
Ferrari is niet in staat de motor in Hamiltons auto te vervangen, om hem daarmee te helpen met het afremmen via de motor. Volgens Hamilton is dit een wezenlijk verschil met wat hij bij Mercedes had. Hij heeft dus problemen met de remmen die Ferrari gebruikt, en al deze marginale veranderingen stapelen zich snel op. In een seizoen waarin pole positions met honderden seconden verschil worden beslist, wordt verwacht dat Hamilton het zelfvertrouwen van Leclerc uitzonderlijk snel zal evenaren, ondanks zijn relatieve gebrek aan ervaring in de Formule 1-auto's van het Ferrari-team.

Werken aan oplossing
Hamilton bracht uren door in de paddock in Saoedi-Arabië om met het Ferrari-team te werken aan een oplossing voor zijn problemen met de SF-25. Hard werken om je problemen op te lossen is een goede zaak. Zelfs een verplichting. Maar de fans van Lewis Hamilton beginnen zich zo langzamerhand af te vragen waarom hij vorig jaar zijn meerdere moest erkennen in zijn Mercedes-teamgenoot George Russell, als het ging om de snelheid over één ronde. En dat verschil is nu opnieuw van toepassing met een andere teamgenoot – Charles Leclerc – bij een ander team met een andere auto (Ferrari). Ligt het misschien toch aan Lewis Hamilton zelf?

Bron foto’s: Ferrari
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!