Sky Sports F1: McLaren worstelt met dezelfde problemen als Ferrari: "Het stuk hout onder de auto..."
Uitgegeven door Wim Boekel • 22 oktober 2025 13:15
Max Verstappen was opnieuw heer en meester tijdens het raceweekend op het Circuit of the Americas. De viervoudig wereldkampioen domineerde zowel de sprintrace als de Grand Prix van de Verenigde Staten. De Red Bull-coureur pakte op indrukwekkende wijze beide polepositions en vervolgens Max beide races overtuigend te winnen.

Bij McLaren verliep het weekend juist allesbehalve vlekkeloos. Tijdens de sprintrace ging het al vroeg mis, beide coureurs lagen na de start uit de wedstrijd. Oscar Piastri kwam in aanraking met Nico Hülkenberg en raakte daarbij teamgenoot Lando Norris, waardoor de race voor het Britse team abrupt eindigde.
Op zondag wist Norris zich enigszins te herstellen met een knappe tweede plaats, maar Piastri kwam niet verder dan de vijfde positie. Volgens Sky Sports F1-analist Ted Kravitz had McLaren echter te kampen met fundamentele technische problemen die deden denken aan de uitdagingen waarmee Ferrari eerder dit seizoen worstelde.
“Piastri kwam nooit in de buurt van Hamilton, en het begon eigenlijk al aan het begin van het weekend,” verklaarde Kravitz in zijn Ted’s Notebook op Sky Sports. “Na een redelijke trainingssessie ging het in de sprintrace helemaal mis. Door de aanrijding tussen Piastri en Norris wisten ze niet hoe de auto zich zou gedragen op zijn uiteindelijke rijhoogte.”
Kravitz legt uit dat McLaren genoodzaakt was om de rijhoogte van de raceauto te verhogen uit voorzorg voor slijtage aan de houten plank onder de vloer van de auto.
“Het stuk hout onder de auto voorkomt dat de wagen te dicht bij het asfalt komt. Omdat McLaren geen betrouwbare data had na de sprintrace, moesten ze conservatief zijn. Ze verhoogden de auto iets om marge te houden, maar dat ging ten koste van de prestaties,” aldus Kravitz.
Volgens de Britse analist was dat de cruciale factor waardoor McLaren terrein verloor ten opzichte van de concurrentie. “Red Bull wist precies waar ze hun auto moesten afstellen”, vervolgt Ted Kravitz. “Zo dicht mogelijk bij de grond voor maximale downforce, zonder dat de plank te veel sleet. Ferrari en Mercedes hadden dat ook goed voor elkaar. McLaren moest echter marge nemen, en dat was probleem nummer één.”
Daarnaast beperkte het gebrek aan data na de sprintrace ook de bandenstrategie van McLaren op zondag. Het team wist niet goed hoe de banden zich over een langere stint zouden gedragen, waardoor ze minder flexibel waren in hun keuzes bij de start.




