Formule 1

Romain Grosjean wil discussie beginnen over gebruik van ‘sausage kerbs’ na horrorcrash Sophia Flörsch

Uitgegeven door Stefan Kerk • 23 november 2018 06:10

Romain Grosjean heeft zijn zorgen over de zogenaamde sausage kerbs niet onder stoelen en banken geschoven, nadat Formule 3-coureur Sophia Flörsch door één van die kerbs gelanceerd werd tijdens de Macau Grand Prix. Volgens de Fransman zorgen de kerbs voor meer gevaar dan nodig is en wil hij een discussie beginnen over het gebruik ervan.


Flörsch werd tijdens de Macau Grand Prix met een snelheid van ruim 250km/u van de baan gelanceerd, nadat haar oncontroleerbare bolide over één van deze kerbs heen reed. De Duitse liep daarbij een gebroken ruggenwervel op en daarnaast liepen ook nog een marshall en een fotograaf verwondingen op.

Grosjean is de voorzitter van de Grand Prix Driver’s Association (GPDA) en wil de problemen die kunnen ontstaan door het gebruik van de ‘sausage kerbs’ aan het licht brengen. De Fransman vindt dat de kerbs vaak niet het gewenste resultaat opleveren: “In het geval van Flörsch deed de kerb haar geen goede dienst. Banen zouden gras en grindbakken moeten hebben. In stratencircuit kan dit natuurlijk niet, maar op de banen waar het wel kan zou je bijvoorbeeld de hele track-limits-discussie al niet hebben als er gewoon gras en grind is.”

Grosjean vervolgt: “De sausage kerbs die je bijvoorbeeld ziet in Monza en Spa horen daar naar mijn mening ook niet thuis. Een paar jaar geleden had je in Spa het geval met Konstantin Tereshchenko, die bij de Bus Stop-chicane door één van die kerbs gelanceerd werd. Hetzelfde geldt voor Monza. Als je daar gelanceerd wordt door de kerb in bocht 1, dan eindig je in het centrum van Milaan. Ik heb zelf ook meerdere keren in Macau geracet en ken de bocht waar Flörsch crashte goed. Als je die bocht afsnijdt, dan kom je in de vangrails terecht. Waarom die sausage kerb daar lag is mij dan ook een vraag.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS