Formule 1

Robert Doornbos over anti-stall van Max Verstappen: "Helemaal gevaarlijk als.."

Uitgegeven door Bas Kaligis • 7 september 2016 02:06

Ex-F1-coureur Robert Doornbos is TV-analist bij de Formule 1 uitzendingen van Ziggo Sport. Doornbos racet dan niet meer, maar hij volgt de hoogste klasse van de autosport op de voet. Ditmaal neemt Robert Doornbos de 'anti-stall' onder de loep nadat Verstappen een probleem kreeg bij de start van de GP. "Op voorhand wist Max en zijn team Red Bull Racing dat het moeilijk ging worden een goed resultaat te scoren. Meer dan een zwaarbevochten zevende plek zat er niet in voor Max. De mechaniek liet hem in de steek, de software eigenlijk. Tijdens de startprocedure ging er wat mis en klapte de anti-stall erin."


"De anti-stall is ingebouwd als veiligheid-software wanneer er te snel ontkoppeld wordt of wanneer de coureur spint. Hij schiet dan in een valse neutraal. Max was mega snel met zijn reactie toen hij de softwarefout ontdekte en herstelde alles binnen één seconde!", lichtte Doornbos toe op Ziggo.

"Als de motor zou afslaan, is dat helemaal gevaarlijk. Max startte als zevende, maar degene die van de 22ste plek komt, rijdt tegen de tijd dat hij op P7 is al 250 kilometer per uur. Dan krijg je echt flinke klappers en dat gebeurde in het verleden wel eens. Het was echt balen dat Max daar nu mee te maken kreeg. Dat is gewoon dikke pech en dan wordt het een lange middag waarin hij zich terugvecht naar voren."

"Max verliest daardoor de aansluiting met Daniel Ricciardo. Het was anders een vijfde en zesde plek geworden voor Red Bull en niet meer dan dat. Nu is het 5 en 7, in principe is dat gewoon een goede damage control en het maximale haalbare in hun strijd tegen Ferrari voor de tweede plek in het constructeurskampioenschap."

"Toch nog even over die anti-stall, hoe kan ik dat voor iedereen begrijpelijk uitleggen? Denk aan je eerste rijles. Je laat de koppeling te snel opkomen, je maakt te weinig toeren en bam, de motor slaat af. Het is als een lichtschakelaar: aan of uit. In de Formule 1 heb je zo'n zelfde bite-point, als je voelt dat de koppelingsplaten gaan slippen en als je merkt hé, nu heb ik contact, geef je gas en begint de auto te rijden."

"Het verschil met een F1-auto is dat je koppeling achter je stuur zit en je met je hand koppelt. In het geval van een start van een race laat je die niet heel langzaam los, want je moet reageren op de startlichten. Deze gaan één voor één aan en dan ineens uit. Op dat moment wordt er verwacht van een Formule 1-coureur dat die reageert binnen twee tienden van een seconde en zijn koppeling laat schieten, bam!"

"Wanneer de banden op de juiste manier zijn opgewarmd dan bijten deze zich vast in het asfalt en geven maximale tractie. In een perfecte situatie accelereert een F1 auto dan binnen 2 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. Mocht de temperatuur te hoog zijn, of juist te laag, dan krijg je een start zoals die van Lewis Hamilton en mis je het momentum naar de eerste bocht."

"Hamilton startte P1 en door de slechte start lag hij P6 bij de eerste bocht. Dat geeft aan dat de start een heel belangrijk onderdeel is van het raceweekend! Al je harde werk van de trainingen en kwalificatie kan in een fractie van een seconde verpest worden. In het geval van Max liet het materiaal hem in de steek en dat hoort ook bij autosport."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS