Formule 1

Rob Smedley analyseert "grote verandering" van Ferrari SF-25 na overstap naar pull-rod

Uitgegeven door Bas Kaligis • 5 maart 2025 13:40

Voormalig Ferrari-engineer Rob Smedley heeft de overstap van Ferrari naar een pull-rod-voorwielophanging bestempeld als een "grote verandering", en "vrij ongelooflijk", voor wat een overgangsjaar is.

Lewis Hamilton Ferrari F1


Smedley waarschuwde tegelijkertijd dat deze wijziging een negatieve invloed kan hebben op de voertuigdynamica. Deze uitspraak kwam nadat F1-coureur en analist Alex Brundle - zoon van Martin Brundle - had opgemerkt dat de SF-25 er "echt vervelend", uitzag in de handen van Lewis Hamilton tijdens de laatste testdag in Bahrein.

Na het net mislopen van de constructeurstitel in 2024 aan McLaren, heeft Ferrari niet stilgezeten in aanloop naar het laatste jaar van de huidige reglementen. Het team heeft een SF-25 samengesteld die door teambaas Fred Vasseur als "compleet nieuw", werd omschreven.

Tijdens de driedaagse test in Bahrein bestempelde Red Bull-teambaas Christian Horner de Ferrari als de "onderscheidende factor", in een grid van auto's die allemaal "zeer vergelijkbaar", ogen voor F1 2025. Waar de rode bolide in de pikorde zal uitkomen, valt nog te bezien.

Het was op dag 3 in Bahrein - toen Ferrari's nieuwe aanwinst, zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton, de laatste sessie met de SF-25 reed - dat Brundle enkele interessante opmerkingen maakte terwijl hij langs het circuit toekeek.

"Die Ferrari lijkt deze middag echt moeilijk te besturen", zei hij tijdens Sky F1's uitzending. "Bij de exit van bocht 4, de ingang van bocht 11, veel te wijd. Ook door het midden van bocht 13. Overal waar de achterkant wind vangt, heeft Hamilton echt moeite om de apex te halen."

Tijdens de Formula For Success podcast vroeg dertien-voudig Grand Prix-winnaar David Coulthard aan Smedley wat de reden zou zijn voor Ferrari om deze verandering door te voeren voor slechts één jaar, of dat ze het mogelijk kunnen meenemen naar het nieuwe regelgevingstijdperk vanaf F1 2026.

"Het voelt alsof het iets zou zijn dat je voor '25 doet, lerend voor '26, of tenminste om een beslissing te nemen over '26", antwoordde Smedley. "Je zou een meer rationele beslissing kunnen nemen."
Net als Ferrari heeft ook Aston Martin grote veranderingen doorgevoerd met hun AMR25, door een bijna volledig nieuwe aerodynamische richting in te slaan. Onder leiding van miljardair-eigenaar Lawrence Stroll is er flink geïnvesteerd in het team.

"Het toont aan hoe de topteams aan de voorkant deze hoeveelheid werk kunnen doen in wat een transitiejaar is, dat is vrij ongelooflijk", besloot Smedley.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS