RedBull-designer Newey: "Van voren indoorkart, van achteren atoomwolk"
Uitgegeven door Casper Bekking • 10 februari 2009 07:21
Toen Sebastian Vettel en Mark Webber de nieuwe RB5 onthulde kwam er een typisch ontwerp van Adrian Newey te voorschijn. De ontwerper gebruikt doorgaans slanke vormen die gepaard gaan met mooie detaillering, kortom; een bolide die er zeer snel en vervaarlijk uitziet. Dit was al zijn kenmerk tijdens zijn periode bij het McLaren Mercedes F1 Team, en voert dit ook bij Red Bull Racing door. Of dit daadwerkelijk snelle tijden oplevert moet de komende tijd uit de uitgebreide testsessies blijken.
"Dit jaar vinden de grootste regelwijzigingen plaats sinds het invoering van de vlakke bodemplaten in 1983", verklaarde Newey tijdens de presentatie. "We zijn met een leeg vel papier begonnen, hebben de nieuwe regelgeving goed bekeken en de diverse interpretatiemogelijkheden doorgenomen. In feite hebben we niets van de RB4 gebruikt. De achtervleugel is smaller en hoger om zo minder invloed te hebben op het rijgedrag van de bolide achter je. Men kan de luchtstroom vergelijken met een paddenstoelwolk na een atoombom. De voorvleugel is juist veel breder en ziet er uit als de voorkant van een indoorkart. Ook dit is van invloed op de luchtweerstand en de gewichtsverdeling. De invoer van de slicks zorgt ervoor dat de achterbanden meer belast worden waardoor de gewichtsverdeling meer naar voren moest komen om in optimale balans te zijn."
Lees MEER




