Red Bull twijfelt over speciale achtervleugel voor Max Verstappen
Uitgegeven door Bas Kaligis • 3 februari 2025 04:30
Max Verstappen hoeft niet direct te rekenen op een speciale achtervleugel voor circuits met lange rechte stukken. Red Bull Racing wil eerst goed onderzoeken of zo'n vleugel wel echt voordeel oplevert.

Het team koos er in 2024 voor om de bestaande achtervleugel aan te passen voor circuits als Monza en Las Vegas, in plaats van een compleet nieuwe vleugel te ontwikkelen. Dit zorgde voor problemen met de balans van de auto op deze circuits.
De viervoudig wereldkampioen was niet te spreken over deze aanpak: "Het voelt een beetje alsof we twee raceweekenden weggooien op deze manier omdat je absoluut te veel verliest op de rechte stukken. We hadden graag een lagere vleugel gehad, een vleugel met minder downforce, of in ieder geval een andere vorm, een efficiëntere vorm."
Technisch directeur Pierre Waché sluit een speciale vleugel voor 2025 niet uit, maar blijft voorzichtig: "Het is niet omdat je een andere vorm hebt dan de andere teams dat het slechter is. Als je een enorm balansprobleem hebt, weet ik niet of de achtervleugel het hoofdprobleem was."
Wache: "We moeten kijken wat de beste oplossing is voor onze auto. Als je een speciale vorm vindt voor Monza en Vegas maar het is een tiende langzamer, waarom zou je het dan nemen?"
Bekijk ook eens het Youtube-kanaal van RaceXpress met leuke video's, eigen beelden en interviews over de F1, Autosport, Dakar Rally, Rallysport en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons YouTube-kanaal!