Red Bull onthult geheim achter opmars Max Verstappen: 'We hebben nog iets achter de hand'
Uitgegeven door Bas Kaligis • 5 november 2025 07:10
Red Bull-chief engineer Paul Monaghan wijt de recente opmars van de RB21 aan een combinatie van factoren. Adviseur Helmut Marko hint bovendien op verdere updates voor viervoudig wereldkampioen Formule 1 Max Verstappen.

De RB21 heeft zich de afgelopen races flink verbeterd. Verstappen boekte meerdere overwinningen en bracht zijn titelkansen opnieuw tot leven. Het potentieel was er altijd – zie de pole positions in Silverstone en Monza, en de zeges in Japan en Imola – maar consistentie ontbrak. Pas na een vloerupdate in Monza kantelde het tij definitief, met een directe zege op Italiaans asfalt.
Verstappen gaf eerder aan dat het potentieel van de auto frustrerend buiten bereik bleef in de eerste seizoenshelft, wat leidde tot een flinke achterstand. Monaghan ziet de recente vorm echter als resultaat van gestage verbeteringen door het hele seizoen, niet als gevolg van één cruciale upgrade.
"Er komen veel dingen samen. Vanaf de eerste races hebben we hard gewerkt om een betere auto te krijgen", vertelt Monaghan. "We dachten dat we wisten wat er mis was, maar het kostte een paar stappen om daar echt bij te komen zonder simpelweg downforce uit de auto te halen. Tegen Monza was de auto veel beter, maar ik zou niet zeggen dat het aan één ding lag."
Hij wijst op de pole position in Silverstone met de Monza-vleugel als bewijs dat de vooruitgang breder was dan alleen die ene update. "De auto werd nog een beetje beter, en gelukkig was Monza droog, niet nat zoals Silverstone."
Terwijl McLaren sinds de zomer geen grote updates meer introduceerde, bleef Red Bull – behalve in de Verenigde Staten – met aanpassingen komen. Of er nog meer in het vat zit voor de laatste vier raceweekenden? "Zeg nooit nooit", reageert Monaghan. "Er zijn misschien nog één of twee kleine dingen die we kunnen doen, maar meer zal het niet zijn."
Die hint past bij uitspraken van Marko, die tegen Oostenrijkse media zei: "We hebben nog iets achter de hand. Ik weet niet precies wanneer het komt."
Naast aerodynamische ontwikkeling wijst Monaghan op de setup van de auto, die makkelijker te vinden is geworden. Technisch directeur Pierre Waché benoemde al in de wintertest dat de RB21 een breder werkvenster moest krijgen. Dat leek aanvankelijk niet gelukt, maar inmiddels is de situatie sterk verbeterd.
"De setup evolueert net als de auto en is misschien wel makkelijker bij te stellen op korte termijn. We plukken daar nu de vruchten van. In de eerste drie of vier races konden we de auto waarschijnlijk niet zo afstellen als nu", aldus Monaghan. "Deze auto's zijn zo complex en zulke verfijnde aerodynamische apparaten dat als je het verkeerd hebt, je het echt verkeerd hebt. Alles moet samenkomen."
Over Verstappen is Monaghan lovend. De Nederlander heeft positief gereageerd op de uitdaging om Red Bull nieuw leven in te blazen. "Dit heeft hem op een andere manier uitgedaagd, omdat we niet altijd een auto hadden die snel genoeg was. Maar hij was altijd van mening dat als het team erin gelooft, hij erin gelooft, en hij zal zoveel mogelijk helpen en bijdragen om ons eruit te trekken. Max is een buitengewone coureur, binnen en buiten de auto."




