Red Bull-monteur hield littekens over aan 'irritante' F1-testapparatuur
Uitgegeven door Bas Kaligis • 3 november 2025 05:47
Calum Nicholas, voormalig monteur bij Red Bull Racing, heeft onthuld dat hij littekens heeft overgehouden aan het werken met de 'aero rakes' die tijdens Formule 1-tests worden gebruikt. Nicholas werkte tien jaar lang bij het team uit Milton Keynes als senior motortechnicus, waarbij hij ook werkzaam was voor Max Verstappen. De ex-Marussia F1-monteur maakte in februari bekend dat hij de garage definitief had verlaten voor een nieuwe rol als Red Bull Racing-ambassadeur.

Aero rakes worden regelmatig ingezet tijdens testdagen om de luchtdruk over de auto te meten, waarmee teams real-time data verzamelen terwijl de wagen rondjes aflegt. Via sociale media onthulde Nicholas dat deze apparaten verantwoordelijk waren voor talloze verwondingen tijdens zijn tijd in de pitbox. "Ik kan je niet vertellen hoeveel littekens ik heb van het werken met deze dingen tijdens de pre-season testing. En zelfs wanneer je bloedde, was je nog meer bezorgd of je het ding kapot had gemaakt", schreef hij, vergezeld van een lach-emoji.
Nicholas omschreef de aero rakes als "doornige magneten voor je huid" en onthulde dat hij zich er door de jaren heen aan zijn vinger, elleboog en nek aan heeft verwond. Toen een fan hem vroeg uit te leggen wat het reparatieproces is na het kapotmaken van een aero rake, grapte hij: "Het proces voor mij? Excuses aanbieden aan de elektromonteur en weglopen voordat ik het erger maak." Hij voegde eraan toe: "Gelukkig zitten ze er meestal alleen op tijdens de eerste paar runs van de dag. Maar ja, een enorme pain in the ass!"
De berichten van Nicholas volgen op eerdere uitspraken waarin hij in september reageerde op een fan die suggereerde dat F1-monteurs een "driesecondenwerkshift" hebben vanwege de snelle pitstops van tegenwoordig. Nicholas corrigeerde de fan, die zijn bericht later verwijderde en zijn excuses aanbood. "Dit is trouwens de reden waarom zo weinig mensen in de paddock hierop reageren. Onzin-meningen zoals deze. Het is beschamend", aldus Nicholas. "Het gemiddelde salaris voor een F1-technicus ligt dichter bij de 60.000 pond. De gemiddelde werkweek duurt ongeveer zeventig uur."
"Mijn eerste salaris toen ik op mijn 22e de wereld rondreisde in de Formule 1 was 42.000 pond", voegde hij toe. "Zonder verantwoordelijkheden thuis voelde het alsof ik de loterij had gewonnen."




