Red Bull heeft het vertrouwen dat zij het budgetplafond niet hebben overschreden
Uitgegeven door Wim Boekel • 12 februari 2023 06:05
Red Bull was het team dat in 2021 het budgetplafon overschreed en daar door de FIA voor gestraft werd. Het team van wereldkampioen Max Verstappen kreeg een boete van ruim 7,5 miljoen euro en mag dit seizoen minder tijd in de windtunnel besteden. Afgelopen jaar mochten de teams 145 miljoen dollar besteden en gedurende het seizoen gingen de geruchten al dat diverse teams over het budget heen kwamen door onder andere de hoge inflatie. Red Bull-teambaas Christian Horner zou verrast zijn als Red bull Racing er dit jaar overheen gaan.

"Je kunt nooit 100% zeker zijn, maar ik denk dat zeker alle aspecten die voor ons een reden waren om er over heen te zijn in 2021, want vergeet niet, het allereerste jaar was van een set zeer ingewikkelde reglementen. We hebben er vertrouwen in dat we comfortabel binnen de cap voor 2022 zouden moeten zijn," vertelt de Brit aan Auto Motor und Sport over zijn verwachting voor dit jaar. "De hoeveelheid ontwikkeling die we hebben gedaan en vooral de schades door crashes, die we hadden was aanzienlijk minder dan onze twee concurrenten. Dus totdat je het certificaat hebt, is niets 100%. Maar het zou me zeer verbazen als we niet volledig binnen de limiet zouden vallen."
Horner hoopt echter dat de uitkomsten van de onderzoeken naar de bestedingen dit jaar eerder afgerond kunnen zijn. De teambaas hoopt dat ze in juni, juli de certificaten kunnen ontvangen.
“Hopelijk eerder dan oktober”, hoopt Horner. “Juni, juli, verwacht ik dat een realistisch doel zou zijn.” Wanneer de Red Bull-teambaas wordt gevraagd of er aanpassingen zijn doorgevoerd naar aanleiding van de bevindingen over 2021, reageert hij dat er daarop niet meer te sturen was. "Op dat moment is 80% van het seizoen gedaan," legt de Brit uit over de wijze van besteden bij een F1-team. "Maar, er waren enkele effecten die eenmalig waren met betrekking tot personeel en ziektegeld en dergelijken, die alleen betrekking hadden op 2021. Dus als je die gaat verwijderen en de aanpassingen maakt op de andere onderwerpen die aan de orde zijn gesteld, denk ik dat we blij zijn met waar onze indiening op uitkomt. Maar, zoals ik al zei, totdat je van de FIA de volledige conformiteit bevestigd krijgt, is niets 100%."
Horner, die hard heeft moeten werken om de uitgaven van het team terug te brengen om te voldoen aan het budgetplafond, zei dat hij nu het gevoel heeft dat de structuur van zijn team is afgerond om het veel gemakkelijker te maken: "Natuurlijk is het budgetplafond een dagelijkse uitdaging. En nu hebben we ook Powertrains. Maar, we hebben mensen uit belangrijke posities moeten verplaatsen. We hebben die herstructurering gedaan, tijdens '21 en het jaar in '22. En een klein beetje daarvan in 22. Dus ik denk dat we nu structureel uitgerust zijn om het hoofd te bieden aan het plafond."




