Formule 1

Red Bull geeft nog sneer richting Renault! Positief over Honda, maar er is 1 maar: "Enorme uitdaging om 21 races met 3 motoren te doen"

Uitgegeven door Wim Boekel • 7 februari 2019 18:28 • Print artikel

Dit seizoen rijdt Red Bull met de Honda-motoren in de Formule 1. De grote vraag is of de Japanners de stap kunnen maken naar Ferrari en Mercedes wat betreft de snelheid, maar tegelijkertijd steeds betrouwbare motoren kunnen blijven leveren. Red Bull Racing teambaas Christian Horner denkt dat de relatie met de motorenfabrikant totaal anders gaat verlopen dan de afgelopen jaren met Renault het geval was.

Red Bull Racing

“Ik denk dat ze een sterke winter hebben gehad”, zei Horner tijdens een media-evenement van Red Bull. “Red Bull Technology werkt nu 12 maanden met Honda, hebben de versnellingsbak geleverd en de aandrijvingsoplossing voor Toro Rosso. We hebben de evolutie dus achter de schermen gezien. Ze maken goede progressie.”

“Ik denk dat de stabiliteit van de regels helpen. Ze zijn gesetteld wat betreft het concept en voor de eerste keer sinds hun terugkeer in de F1, dat doorging van het ene seizoen naar het volgende zonder een compleet leeg vel papier. Het hangt er allemaal vanaf wat anderen doen, maar er is zeker een goede progressie.”

Een belangrijk gebied bij Honda is de betrouwbaarheid. Red Bull wil graag voorkomen dat er 8 gridstraffen vanwege motorenwissels opgelopen worden, zoals afgelopen seizoen bij Red Bull het geval was. Ondanks dat er geen garanties zijn, zegt de teambaas dat hij niet te veel terneergeslagen is, wanneer er een extra motor ingezet moet worden. "Het is duidelijk dat er een enorme uitdaging ligt om 21 races met 3 motoren te doen”, zei de Red Bull-teambaas. “We zien liever een consistente evolutie, zelfs als dat betekent dat we gaandeweg een tweetal straffen moeten nemen. Zoals we vorig jaar zagen, de impact van de straffen op de juiste plekken kan redelijk minimaal zijn. Ik denk dat zolang er progressie is en het traject de juiste kant op gaat, dat er veel optimisme is binnen het team, binnen de fabriek en de opwinden over de samenwerking met een nieuwe partner.”

De relatie met de vorige motorenleverancier stond sinds de introductie van de hybride motoren onder druk. Horner hoopt dat de relatie met Honda niet die kant opgaat. “Het is een heel ander scenario”, legde de Brit uit. “We hadden een klant/leverancier-relatie, waar we effectief betaalden voor een eerste klas ticket, waar je een economy-stoeltje krijgt. Daar kwam enorm veel frustratie uit voort. Het management binnen Renault was anders dan toen we de relatie begonnen. Met Honda is het een technisch partnerschap, er is van beide kanten veel meer collectieve verantwoordelijkheid, dan een scenario van klant/leverancier. We verwachten niet dat we 100% naar een blanco vel papier moeten, maar waar we extreem hoopvol over zijn is dat de prestatie een stap verder gaat worden dan waar we de laatste paar jaar stonden.”

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS