Red Bull dient klacht in over vleugels Ferrari en McLaren
Uitgegeven door Bas Kaligis • 8 maart 2025 04:27
Red Bull Racing heeft een officiële klacht ingediend bij de FIA over de flexibele vleugels van Ferrari en McLaren. Dit meldt de Italiaanse publicatie FUnoAnalisiTechnica. Het team van Max Verstappen zou een beschuldigend dossier hebben opgesteld waarna de autosportfederatie beide teams zal bezoeken voor controles.

Technisch directeur Pierre Wache van Red Bull zou tijdens de testdagen in Bahrein al zijn zorgen hebben geuit bij de FIA-stewards over de buigende vleugels. Ontevreden met de uitkomst van dat gesprek heeft het team nu verdere stappen ondernomen. De kampioensformatie houdt nauwlettend in de gaten wat ze zien als overtredingen van hun rivalen.
Het flexibele vleugel-drama is niet nieuw in de Formule 1. Vorig seizoen stonden McLaren en Mercedes onder de loep, nadat McLaren proactief hun achtervleugelontwerp aanpaste na klachten over hun 'mini-DRS'-innovatie. Deze werd zichtbaar tijdens Oscar Piastri's overwinning in Baku, waar de boven- en onderelementen van de vleugel op het rechte stuk van elkaar scheidden.
Voor het F1 2025-seizoen heeft de FIA strengere tests voor de buiging van achtervleugels ingevoerd. Camera's zullen vanaf het begin van het seizoen de achtervleugels monitoren, terwijl vanaf de negende race in Barcelona vergelijkbare buigingstests voor de voorvleugels worden ingevoerd.
Ondertussen werkt Red Bull hard aan het verbeteren van hun nieuwe RB21-bolide. "We hebben alle concepten van de auto opnieuw geëvalueerd", vertelde Wache aan PlanetF1.com. "We hebben de meeste onderdelen aangepast die misschien niet zo zichtbaar zijn als de oudere auto. De concepten blijven grotendeels hetzelfde, maar talloze zaken zijn onder en in de auto veranderd."
Volgens Wache is de nieuwe RB21 ‘ongeveer drie tot vier tienden per ronde sneller dan de RB20 waarmee we in Abu Dhabi afsloten’.