Racing Bulls verteert de eerste GP van de Formule 1 Triple-Header in Europa goed
Uitgegeven door HJ van Keulen • 21 mei 2025 13:29
De Formule 1 is terug in Europa en dan gelijk ook maar met een triple-header. De eerste stop in de GP van Emilia-Romagna zit erop en Racing Bulls teambaas Laurent Mekies was blij om weer in Italië te zijn.

“Na de afgelopen drie maanden over de hele wereld gereisd te hebben, was het een leuke ervaring om terug te keren naar Europa en onze thuisrace", blikte VCARB teambaas Laurent Mekies terug. "Bedankt voor het fantastische werk van iedereen in Faenza en Milton Keynes. We hebben een aantal upgrades uitgevoerd voor beide auto's en omdat de fabriek op korte afstand ligt, kon een groot aantal medewerkers naar het circuit komen om het resultaat van hun harde werk te zien op onze eigen tribune. Het is bemoedigend om te zien dat de veranderingen aan de auto ons de snelheid hebben gegeven om mee te vechten in het middenveld. Hoewel Isack en Liam Imola goed kennen, had geen van beiden hier eerder met een F1-auto geracet en de smalle baan, lastige kerbs en wachtende grindbakken vormden een echte uitdaging."
"Bovendien hadden alle coureurs te maken met het onbekende van Pirelli's zachtste C6-band. Over het algemeen waren de prestaties dit weekend sterk, zowel in de kwalificatie als in de race, met in beide gevallen P9 voor Isack. Hij reed zondag een briljante race en was een van de auto's die het voor elkaar kreeg om voor een bijna optimale stop te gaan. De eerste safety car hielp ons een beetje, terwijl de tweede een beetje een dilemma was, omdat we besloten nog een set verse banden te monteren, maar vast kwamen te zitten in een DRS-trein achter Sainz en Russell. We pakken de twee punten en blijven als team hard werken om ons op elk gebied te verbeteren, zoals we het afgelopen jaar hebben gedaan. Het weekend van Liam zag er over het algemeen zeker moeilijker uit, maar we kunnen zien dat zijn snelheid er is in de data en ook had hij pech met de timing van de safety cars. We gaan nu meteen door naar Monaco, een heel ander soort circuit, maar de lessen die we hier hebben geleerd zullen nog steeds nuttig blijken, vooral wat betreft de kwalificatie, vaak het sleutelmoment in de straten van Monte Carlo.”