Formule 1

Racing Bulls heeft betere auto dan Red Bull: "Na nachtelijke analyse en simulatorwerk een wijziging in het downforceniveau"

Uitgegeven door HJ van Keulen • 9 november 2025 07:46

Isack Hadjar en Liam Lawson van Visa Cash App Racing Bulls hebben het in de kwalificatie van de Grand Prix Grand Prix van Brazilië in São Paulo beter gedaan dan Max Verstappen en Yuki Tsunoda van Red Bull Racing! Hadjar en Lawson wisten zich tijdens de kwalificatie op zaterdag allebei te plaatsen voor Q3. Ze eindigden in de top zeven en vergrootten daarmee de hoop van het team op een podiumplek op zondag. een prima prestatie. Dat kon niet gezegd worden Verstappen en Tsunoda in de slecht gebalanceerde RB21 met een plek in de achterhoede.

Visa Cash App Racing Bulls Grand Prix van São Paulo 2025

De Frans-Algerijnse coureur Hadjar eindigde als vijfde, terwijl de Nieuw-Zeelander Lawson als zevende finishte. Eerder op de dag hadden ze in de Sprintrace respectievelijk de tiende en zestiende plaats behaald. Het Oracle Red Bull Racing-duo Max Verstappen en Yuki Tsunoda eindigde de Sprintrace als vierde en dertiende. Tijdens de latere kwalificatie hadden ze echter veel moeite met de wegligging van de RB21 en sloten ze af op de zestiende en negentiende positie.

Guillaume Dezoteux van Racing Bulls: “De weersomstandigheden die we vandaag aantroffen waren zeker beter dan verwacht; de baan was nog vochtig bij de start van de sprintrace vanmorgen, maar iedereen koos ervoor om op droogweerbanden te starten. De sprintrace was lastig voor ons. Isack had een slechte start op de zachte banden en verloor in de eerste paar bochten meerdere posities. Na de rode vlag besloten we hem op mediums te zetten, die iets competitiever leken, maar het was niet genoeg voor punten – ondanks dat verschillende auto’s voor hem uitvielen door incidenten."

"Liam had een degelijke start, maar werd uit bocht 3 op het gras gedrukt. Met natte en vuile banden verloor hij grip in de volgende bocht en raakte hij een andere auto, waardoor zijn vloer en carrosserie zwaar beschadigd raakten. Vanaf dat moment was het moeilijk om nog iets te herstellen."

"Na nachtelijke analyse, simulatorwerk en feedback van de coureurs over de sprintrace, hebben we verschillende aanpassingen gedaan aan de afstelling voor de kwalificatie, waaronder een wijziging in het downforceniveau bij Isack. Beide coureurs hebben fantastisch werk geleverd door de 5e en 7e startpositie veilig te stellen, en het team heeft het verloop van de sessies uitstekend beheerd in een extreem dicht veld – er zaten maar liefst 13 auto’s binnen een halve seconde in Q2!"

"We hebben zondag een lange race voor de boeg, maar we starten vanuit een sterke positie. Het doel is duidelijk: punten scoren met beide auto’s.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS