Racen met Lelijke Eendjes op Spa-Francorchamps
Uitgegeven door Bas Kaligis • 29 oktober 2022 12:02
Ieder jaar krijgen we eenzelfde verhaal. Eens de herfst, met zijn duizend en één kleuren, over het circuit van Spa-Francorchamps valt, betekent dat het einde van het seizoen van de meetings en dan kiezen de 2CV en C1 de baan voor hun traditionele etmaalrace! Met meer dan een honderdtal teams die worden verwacht op de startgrid belooft de jaargang 2022 van de 24H2CV meer dan ooit boeiend te worden. Meer nog, alles zal zich afspelen in de heerlijke ambiance van een nazomer…
De 24H2CV, dat is voor alles de jaarlijkse hoogmis van de amateur-autosport. En dat zeggen we in de meest nobele zin van het woord. Gedurende vele maanden werden er in garages overal ten lande de ‘twee-pekaatjes’ klaargestoomd, gestroomlijnd of een nieuwe look aangemeten in het licht van de grote afspraak. En ook al heeft de C1 Racing Cup de eerbiedwaardige 2PK en Dyane vervoegd voor deze etmaalrace, zijn het toch wel de ‘eendjes’ die bovenaan de affiche staan. Zij zullen met goed een veertigtal zijn volgend weekend en, zoals de traditie het wil, zal de strijd voor de zege van een ongekende intensiteit zijn.
Het mag gezegd worden, de 2 PK’s zijn en blijven een zaak van de specialisten. Een eenvoudige blik op het palmares van de wedstrijd, is hiervan het bewijs. De #70 CGS-Racingteam werd vorig jaar voor de tweede keer laureaat en zal nogmaals gerekend worden bij de grote favorieten van deze editie. Temeer nog daar Christophe Hooreman, David Dermont en de Franse Belg Stéphane Perrin opnieuw van de partij zullen zijn… en nog versterkt worden met Mathieu Detry, een gedoodverfde kandidaat voor de pole position! Zwaar geschut…
Bij hen die weten hoe ze op het hoogste trapje van het podium kunnen eindigen, rekenen we het team JMCE Racing, al viermaal laureaat, die de #1 zullen inzetten voor Bertho-Beeckman-Devis-Les en de #10 voor Licops-Licops-Licops-Lacroix. De winnaar in 2015, de #5 La Botte by Beaufort Racing zal worden bemand door Furlotti, Istas, Coxon en Beaufort. De oudere wagens van de formatie BNLL zullen aantreden onder nieuwe kleuren, met de #6 Racing Team Andennais van Devos-Jassogne-Courtois-Nopère, de #42 DP Racing van Michael, Gilles en Remy Demoulin, samen met Jean-Marc Palate, en ook nog de #65 Team Crespin van Claude, Bernard en Michel Crespin met Philippe Bolland.
De zilveren medaillist van vorig seizoen, The Golde Horse, zal meer dan ooit voor goud willen gaan met de #14 van Devos-Peiffer-Raway en de #16 van Blaise-Cremer-Piette-Schmidt. En we zijn nog niet vergeten dat vorig jaar het #18 Team 2CV du Centre by Trapanelle zichzelve op een eindpodium trakteerde en dat maakt van Chenier, Ehrhardt, Lacoste, Lachaud en Businaro openlijk kandidaten voor de top 3.
En dan zijn er nog alle andere deelnemers binnen de barstensvolle categorie ‘Hybride’. Door P4M worden er in de kleuren van Télévie twee topbolides ingezet: de #4 van Marquet-Marquet-Speleers-Bouvy en de #33 van Bouchereau-Bressan-De Kelper-Van de Wauwer. Zoals men kan zien, zijn de versterkingen er wel degelijk aanwezig! Opgelet ook voor de #2 Dubble Crash by Kimy Racing (Boveroux-van der Straten-de Latre du Bosqueau), de #3 Mickey Racing (Berben-Pecoraro-Carere-Hody), de #7 Flax-Team (Marchandisse-Marchandisse-Devillers-Delvaux-Rosy), de #11 Team Manitou 11 (Vandermosten-Moureau-Vansprengel), de #17 MCC Team Seventeen HAFA (Tiggeler-Graham-Lagorce-O’Keeffe), de #20 Lenoir Racing Team (Lenoir-Henrard-De Zan), de #22 Wamb Racing (Busschaert-Busschaert-Hertsens-Francis), de #38 Nous@ussinet (Naisse-Naisse-Bouillon-Dubois), de #50 BTEK Racing (Claudel-Chanu-Crepin-Carle-Tournade), de #55 AG Racing Box (Abrahams-Abrahams-Jaminet-Beaupain), de #60 Visébois by Ca Roule (Muller-Loly-De Braekeleer-Renaud), de #66 ECAM Racing Team (De Jacquier-Willemyns-Sonck-Van Derton), de #76 76 Racing Team (Rommes-Braekevelt-Bollette), de #86 EWM racingteam (Mylemans-Mylemans-Jacobs-Peeraer), de #92 MRG (Marchandisse-Roland-Grégoire-Bertrand) of ook nog de #96 DS racing-team (Dumoulin-Poorters-De Well-Capella Llovera-Lempereur).
De categorie ‘Hybride’ is traditioneel de drukst bezette, maar er zal ook volop strijd zijn in de ‘Classique’, dat zijn de 2PK en de Dyane die het dichtst aanleunen bij de seriemodellen. Er zijn talloze internationale teams, te beginnen met de winnaars van verleden jaar: de #123 Dutch Dyane Racing Team (Van Koppen-Van der Goes-Van der Voort-Van der Voort). Die zullen de degens kruisen met de #13 Méhari 2CV Passion Racing Team (Sailly-Rousse-Moity), de #84 Crazy Snail (Levasseur-Mercier-Bourbonnois-Bodda-Pereira Lopes), de #98 Rétro Racing Team (Van de Velde-Van den Brande-Arys), de #161 Les Bielles de Giel (Bouillard-La Scala-La Scala-La Scala), de #435 2 Pattes Foll (Cannesant-Cannesant-Bourgois-Flipo-Santacruz) of ook nog de #535 Citro s’Potes (Guermann-Desrochers-Deniau-Martin). Het wordt zonder twijfel drummen in de bochten...
Drie wagens zijn er ingeschreven in de categorie ‘Xpérimentale’: de #51 Tracanet van Lachaume-Salort-Guiberteau-Delille, maar onvermijdelijk ook de twee wagens van Burton, met de #77 Burton Technifutur Academy (Marville-Dahm-Pirlot-Gengoux) en de #78 Gascard Speed Organisation (Gascard-Gascard-Beguin). Wat de klasse aan ‘Prototype’ betreft, zullen de #31 2PK Racing Team (Willaert-De Bel-Schollaert-Staelen) en de #72 Team Basket Cup (Gablier-Dubois-Brisse-Jahant), evenals de versie in de ‘Améliorée’, de #47 2CV Wet Dream Racing Team (Mertens-Mertens-Van Wijmeersch-Smit, proberen een goede positie te verwerven over de volledige afstand.
Ze zullen met een zestigtal deelnemers zijn op de startgrid van de 24H2CV/C1, en het staat nu al vast dat hun race zal worden beslist…in de sprint! Op amper enige jaren tijd wierp de C1 Racing Cup zich op als de perfecte aanvulling op de 2PK en Dyane wagens in de traditionele etmaalrace in de herfst. En in deze editie 2022, is de kwaliteit van de deelnemende teams zonder enige twijfel zo groot, dat de strijd enorm belooft te worden!
Herinnert u zich nog wat er twaalf maanden geleden gebeurde? Terwijl de #228 Gaban Motorsport richting de zege leek te gaan, kenden de gebeurtenissen een ommezwaai op het allerlaatste moment en was het de #232 Néo-Speed by Kimy Racing die toch won! Het verschil tussen de beste C1 wagens was bij het vallen van de finishvlag...7 seconden! En dat houdt de belofte in van een kletterende revanche.
Deze nieuwe wedstrijd voor de zege in de 24H2CV/C1 begint op zaterdag, klokslag 17u30. En zoals verwacht zullen de helden van 2021, of ze nu het geluk aan hun zijde hadden of niet, opnieuw van de partij zijn. Op de #228 Gaban Motorsport zullen Andy Gaban, Lancelot en Maxime Alsteens meer dan ooit vastbesloten zijn om op zondag nog een stapje hoger op het podium te eindigen. En op de #232 Néo-Speed by Kimy Racing zullen Laurent Do, Massimo Petralia, Christophe Devis en Thierry Le Leu zeker hun eigen verwezelijking willen herhalen…
Maar kijk! De deelnemerslijst van de C1 is buitengewoon en de stuurwiel-artiesten, of ze nu op de Belgische scene of internationaal opereren, hebben allemaal hun redenen om de gevestigde waarden te doen wankelen. Om te beginnen met Citropol, die vorig jaar al op het podium stonden, en waarvan de jonge mecaniciens van het ‘Citropol Youngers Team’ zich zullen ontfermen over de #240 van François Jeukenne, Philippe en Julien Lorquet, maar eveneens over de #260 die wordt gedeeld door Pascal Gaban, voormalig winnaar van het WK Rally in Groep N, Fred ‘Krugger’, gerennomeerd in het wereldje van het moto design, en Smaël Haddouche.
Heetgebakerde ploegen vindt men ook in de andere garages, met de #219 KMD 219 van Thomas Vanloocke, Chloé Van Hove, José Close en Eric Van Bael, de #223 Kimy Racing van Régis en Arnaud Matot bijgestaan door Michel Delvaux, de #230 Revteam by Kimy Racing van Gaël Frère, Julien Lefevre-Bauthière, Hughes Thomas en Olivier Grevesse, de #245 GSL Racing van Stéphane Lémeret, Kevin Caprasse, Nicolas Bever en Arnaud Tsedri, de #248 KG Racing by Beaufort van Philippe Soussan, Julien Collette, Lorenzo Donniacuo en Kevin Balthazar, de #257 Mecaperformance van Christophe Cagnina, Jérémy Mathys, Jonathan Dufrasne, Romain Demeyer en Olivier Fontana, de #258 Canal Performance van Manu Canal-Robles, Steve Gathy, Goran Selak en Maverick Dessy, de #266 BRV-Racing van Bruno Vermeeren, Frédéric George, Sam Marcoen en Kenny Herremans, de #276 Oeste Kart Verde van Tristan Földesi, Calvin De Groot, Fabrice Cornelis en Mathias Ronzani…zonder uiteraard nog de #261 PCH Automotive te vergeten, met Pierre-Cédric Henry en Mika Lottefier die vergezeld zullen worden door Grégoire Munster en… Stéphane Lefebvre, ex-fabrieksrijder voor Citroën in het WRC, recent winnaar in WRC2 in de Ypres Rally, en de toekomstige kampioen van België. Een explosieve cocktail, zei u?
De felle strijd die zal woedden tussen de top teams kan echter toelaten aan de outsiders, die eveneens specialisten zijn van de C1 Racing Cup, om geleidelijk aan op te klimmen in het klassement. Dan denken we aan de teams als Munsters-Munsters (#204 BJ Racing by Kimy Racing), De Wit-Van Hercke-Agenais-Seeuws (#206 FSA), Mourialme-Biar-Rassel (#213 KMD 2013), Priarolo-Olivier Renaud-Rigo-Busin-De Maeyer (#214 High Tech Racing), Belens-Kistemann-Gerome-Gerome-Bacquelaine (#271 Raidillon Racing Team), Pirlet-Lallemand-Flohimont-Pirlet-Lays (#221 FloRacing), Laloux-Cheriet-Chambon-Laloux-Mathon (#223 Ca Roule Racing), Vaeremans-Lammens-Thaens-Houben (#231 Skylimit Racing Team by Gaban Motorsport), Asnong-Lauer-Putz (#233 KMD 233), Kousen-Meauxsoone-Muraille-Beaupain (#237 AG Racing Box 237), Vandermeulen-Vandermeulen-Durand-Donnay-Gustin (#239 Ecurie Francorchamps), De Mol-Thunissen-Van Leer (#249 Molsen Racing), Boveroux-Lietart-Boveroux-Goffinet (#250 Crash Test by Kimy Racing), Lemmens-Beaufort-Lefin-Lavigne (#251 Beaufort Racing), Sordini-Palmiotta-Ragonesi-Mondini (#255 FF Motorsport), Dries-Hilgers-Lenges (#262 HD Racing), Draps-Beeckman-Tangeten (#270 CGS-SpliCar), Baert-Bijnens-Mertens-De Vlaeminck (#271 Oeste Kart Laranja), Henrioulle-Croes-Debras-Lefebvre (#274 Berode 1), Wouters-Van de Plas-Lagrange-Biscop-Wijers (#278 Lagrange 1), enz. De lijst is verre van volledig…
Vermelden we nog de aanwezigheid van Kevin en Jonathan Borlée, de sterren van de atletiek, aan de zijde van Michel en Sébastien Leempoel op de #279 Classic and Tastefull Racing by Kimy Racing), en ook van een sterk contingent aan vrouwen met Chloé Van Hove, Evelyne François, Margaux Liagre, Audrey Van Ham, Kissy Van den Plas, Romy Biscop, Sonia Gysembergh, Victoire Lémeret, enz. Het is een bewijs dat de C1 Racing Cup van die aard is dat het rijders van zeer verschillende pluimage aantrekt.
U had het al begrepen. Het zal een snugger iemand moeten zijn die een tiercé kan geven van deze wedstrijd. De laatste rustige dagen gaan nu in, voordat de storm zal losbarsten, een storm die helemaal in tegenstelling staat tot de weersverwachtingen, die veel aangenamer zullen zijn. Het zal er warm aan toegaan...




