Protest Red Bull is verworpen + FIA-verklaring
Uitgegeven door Bas Kaligis • 16 juni 2025 05:23
Red Bull Racing zag een protest na de race tegen George Russell, ingediend na de Grand Prix van Canada, verworpen worden – met betrekking tot vermeende incidenten tijdens de late Safety Car-fase van de race in Montreal.

Russell leidde de race voor Max Verstappen toen Lando Norris op dramatische wijze botste met zijn McLaren-teamgenoot Oscar Piastri in ronde 67 van de 70, waardoor Norris de race moest verlaten.
Hierdoor werd de Safety Car ingezet terwijl de gestrande McLaren werd weggehaald. Tijdens deze fase beschuldigde Russell Verstappen ervan hem ingehaald te hebben onder de Safety Car, terwijl Verstappen via de radio meldde: “George remde onvoorspelbaar.”
Na de race – waarin Russell de overwinning pakte voor Verstappen – werd bevestigd dat Red Bull een protest had ingediend tegen Russell wegens “vermeend onvoorspelbaar rijgedrag onder de Safety Car en onsportief gedrag door te klagen dat auto 1 hem had ingehaald onder Safety Car-omstandigheden.”
Russell, Verstappen en vertegenwoordigers van hun teams werden vervolgens opgeroepen door de stewards, en na de hoorzitting werd bevestigd dat het protest was verworpen.
In een document dat na de hoorzitting werd vrijgegeven, stond dat Red Bull beweerde dat “tijdens een Safety Car-periode de bestuurder van auto 63 onnodig had geremd op het rechte stuk tussen bochten 12 en 13, waardoor auto 1, die volgde, hem inhaalde en daarna weer achter auto 63 terugviel toen deze weer versnelde.”
Het team uit Milton Keynes beweerde ook dat “door via de teamradio te klagen dat auto 1 hem had ingehaald onder de Safety Car, de coureur van auto 63 ‘onsportieve intenties’ had getoond.”
De verdediging van Mercedes werd ook vermeld, waarbij Russell uitlegde dat “periodiek remmen gebruikelijk is en te verwachten valt tijdens een Safety Car-situatie, om de temperatuur in de banden en remmen op peil te houden.” De Brit gaf ook aan dat “hij op dat specifieke punt remde om twee redenen: ten eerste om afstand te houden tot de Safety Car en ten tweede om zijn remmen en banden op temperatuur te houden.” Mercedes voerde bovendien aan dat “wat de bestuurder van auto 63 via de teamradio zei puur feitelijk was.”
FIA Sporting Director Tim Malyon – aanwezig namens de FIA – verklaarde dat het incident door de wedstrijdleiding was geobserveerd en “niet als voldoende ernstig werd beschouwd om aan de stewards te worden voorgelegd.”
Hij voegde eraan toe dat “periodiek remmen onder de Safety Car normaal is en wordt verwacht,” wat betekent dat de wedstrijdleiding “altijd een zekere mate van tolerantie hanteert met betrekking tot de regel van 10 autolengtes, aangezien remmen en accelereren in zekere mate nodig is.”
Na het bekijken van dit bewijs accepteerden de stewards de uitleg van Russell over het incident en concludeerden ze dat hij “niet onvoorspelbaar reed door op het betreffende punt of in die mate te remmen.” Ook vonden zij niet dat de Brit onsportief handelde door via de radio te melden dat Verstappen hem zou hebben ingehaald.
Het protest werd daarom afgewezen, wat betekent dat de race-uitslag ongewijzigd bleef en Russell’s overwinning werd bevestigd.
UITSLAG Grand Prix van Canada