Progressief parabolische kombochten Zandvoort: Hugenholtzbocht (34%) en Arie Luyendykbocht (32%)
Uitgegeven door Bas Kaligis • 7 maart 2020 10:16
Terwijl Max Verstappen eerder deze week het vernieuwde Circuit Zandvoort opende door als eerste coureur met een Formule 1-auto over de track te rijden, wordt zaterdag de eerste race op de spectaculaire baan in Zandvoort gehouden in de vorm van de Final 4. Het vernieuwde circuit is door VolkerWessels in recordtijd zeer vakkundig en grondig omgetoverd tot een baan waar de hele autosportwereld nieuwsgierig naar uitkijkt.
Dit komt met name door de twee nieuwe spectaculaire kombochten in combinatie met het klassieke circuit. De eerste kombocht is de Hugenholtzbocht (T3) en de meest extreme bocht is de nieuwe Arie Luyendijkbocht (T14). Verder valt op dat de coureurs na een pitstop pas na de Tarzanbocht weer op de baan invoegen.
Progressief parabolische kombochten
De huidige F1-coureurs zijn allemaal erg nieuwsgierig naar de baan die is ontworpen door de Italiaanse baanontwerper Jarno Zaffelli van Dromo met twee progressieve parabolische kombochten. Ten eerste de Arie Luyendykbocht (T14) die heeft een helling van 15-18 graden of een maximale helling van 32%. De helling van bocht 3 is zelfs nog progressiever. Die is relatief vlak aan de binnenkant, maar nog steiler boven in de bocht. De getallen van deze bocht zijn: 5-19 graden of een maximale helling van 34%.




