PREVIEW - De GP van Hongarije trotseert de hoge temperaturen en viert zijn 40-jarige leeftijd voor de zomerstop
Uitgegeven door Peter Vader • 1 augustus 2025 07:29
De Hungaroring vormt het decor voor de laatste dagen Formule 1-races vóór de zomerstop. Tijdens de race van dit weekend is de veertigste verjaardag van de Grand Prix van Hongarije en het circuit van de Hungaroring is ook in gebruik op dinsdag 5 en woensdag 6 augustus, wanneer Pirelli een bandentest voor 2026 uitvoert. Ferrari, Racing Bulls en McLaren doen allemaal één dag mee, terwijl Alpine beide dagen meedoet. De test is bedoeld om de bandenconstructie voor volgend jaar te evalueren, aangezien deze volgens de regelgeving vóór 1 september gehomologeerd moeten zijn, evenals om enkele prototypecompounds te evalueren. In dit geval moeten deze vóór 15 december gehomologeerd zijn. Na de Hungaroring-sessie zijn er nog zes testdagen gepland: twee op Monza, twee op Mugello en twee in Mexico-Stad.

Grote metamorfose circuit
Het Hungaroring-complex ondergaat momenteel een grote transformatie. Ten eerste is de paddock gerenoveerd en dit jaar hebben de belangrijkste veranderingen betrekking op de pitstraat en het rechte stuk, evenals op het pitcomplex en de hoofdtribune. Het baangedeelte waar gestart wordt en de pitstraat zijn opnieuw geasfalteerd met 860 ton van een speciaal ontworpen mengsel, met bitumen met een hoger smeltpunt. Het asfalt is aangelegd met als doel oneffenheden te minimaliseren en zo een consistenter oppervlak te creëren. Het nieuwe oppervlak is al gebruikt tijdens de GT-races die hier begin juli werden gehouden en zal deze week worden geanalyseerd om de grip te controleren.
Verwachte slijtage en strategie
De wijze waarop de samenstelling van het baanoppervlak zich gedurende het weekend ontwikkelt, gebeurt in een erg hoog tempo. Vooral tijdens de eerste twee dagen. Tijdens de vrije training op vrijdag kan er al sprake zijn van korrelvorming, die vervolgens geleidelijk afneemt naarmate er meer rubber van de banden op de baan achterblijft. Hoge thermische degradatie is een factor waar coureurs zelfs tijdens een snelle ronde in de kwalificatie op de baan mee te maken krijgen. Als dit niet goed wordt aangepakt, kan dit in de laatste twee bochten voor problemen zorgen.

De compounds
Het trio slickbandencompounds is hetzelfde als vorig jaar: C3 als Hard, C4 als Medium en C5 als Soft. Tot vorig jaar waren dit de zachtste banden, maar dit jaar werd de C6 geïntroduceerd. De nieuwe compound zou echter een te extreme keuze zijn voor een circuit dat elke ronde zoveel energiedichtheid op de banden legt. Hoewel de werkelijke belasting in absolute termen niet zo hoog is, betekent het feit dat de ronde kort is dat deze cumulatief en aanzienlijk toeneemt met elke ronde. Een andere factor die meespeelt, is de hoge temperatuur die gewoonlijk gepaard gaat met het Hongaarse weekend, wat leidt tot voornamelijk thermische degradatie, verergerd door het zeer donkere baanoppervlak. Sterker nog, de race hier vorig jaar kende de hoogste gemeten baantemperatuur van het seizoen, namelijk 58,6 °C.

Two-stop strategie
De meest populaire strategie was de two-stop-strategie, waarbij verschillende combinaties van de C3 en C4 werden gebruikt. De Medium presteerde het beste en 13 coureurs kozen deze als start. Van de overige zeven kozen er vier voor de Soft en drie voor de Hard. Yuki Tsunoda, in de Racing Bulls, was de enige coureur die de geblokte vlag haalde met slechts één pitstop. Sommigen maakten drie pitstops en reden een korte laatste stint op de zachte baan. Het Aston Martin-duo Fernando Alonso en Lance Stroll maakte twee stops, waarbij ze alle drie de compounds gebruikten en hun eigen weg gingen wat betreft bandenmanagement in de vrije training. De Canadees reed de langste stint (14 ronden).
Lucht en luchtdruk
Voor het weekend pompt Pirelli de banden op met perslucht, met behulp van een speciale machine om vocht te verwijderen. Vervolgens, in de montageruimte waar alle Pirelli-banden voor het evenement op de door de teams geleverde velgen worden gemonteerd en verwijderd, pompen speciale machines ze op tot 60 psi om te controleren of ze goed op de velgen zitten. Vervolgens wordt de druk verlaagd tot 45 psi voordat de banden door de teams worden opgehaald. Ze kunnen ervoor kiezen om de gedroogde perslucht te bewaren of deze te vervangen door stikstof, een inert, niet-ontvlambaar gas dat minder doorlaatbaar is dan zuurstof. Het gebruik van andere gassen of mengsels van gassen is volgens de reglementen verboden.

Een verplichte minimumdruk
Bij elk evenement stelt Pirelli een verplichte minimumdruk vast die bij aanvang moet worden ingesteld, evenals streefwaarden voor de rijdruk die om veiligheidsredenen moeten worden gehaald. Zo is op vrijdag op de Hungaroring de minimale startdruk vastgesteld op 22 psi op de vooras en 20 psi op de achteras. Aan het einde van elke sessie staat het reglement toe dat de minimumdruk wordt aangepast naar een nieuwe verplichte druk voor de volgende sessie.
Achter het "IJzeren Gordijn"
De Grand Prix van Hongarije verscheen voor het eerst in het wereldkampioenschap in 1986, de eerste keer dat de Formule 1 zich achter het "IJzeren Gordijn" waagde. Sindsdien is het een vast onderdeel van het Formule 1-kampioenschap, zelfs tijdens het coronapandemiejaar 2020. Lewis Hamilton is de meest succesvolle coureur met acht overwinningen, negen polepositions en twaalf podiumplaatsen. Michael Schumacher staat op de tweede plaats wat betreft overwinningen en polepositions met respectievelijk vier en zeven, terwijl Kimi Raikkonen op de tweede plaats staat.
Tijdschema Formule 1 Grand Prix van Hongarije 2025:
Vrijdag 1 augustus:
F3 Vrije Training (9.55 – 10.40)
F2 Vrije training (11.05 – 11.50)
F1 Vrije Training 1 (13.30 – 14.30 uur)
F3-kwalificatie (15.00-15.30 uur)
F2-kwalificatie (15.55 uur – 16.25 uur)
F1 Vrije Training 2 (17.00 – 18.00 uur)
Zaterdag 2 augustus:
F3 Sprintrace (10.05 – 10.50)
F1 Vrije Training 3 (12.30 – 13.30)
F2 Sprintrace (14.15 – 15.05)
F1-kwalificatie (16.00-17.00 uur)
Zondag 3 augustus:
F3 Hoofdrace (8.30 – 9.20)
F2 Hoofdrace (10.00 – 11.05)
F1-race (15.00 uur)





Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!




