Formule 1

Porsche 919 Hybrid (359km/u) sneller dan de Formule 1 van Lewis Hamilton op Spa; baanrecord aan flarden!

Uitgegeven door Wim Boekel • 9 april 2018 16:56

De Porsche 919 Hybrid Evo heeft haar eerste record te pakken. Neel Jani pakte het ronderecord op Spa-Francorchamps met een tijd van 1.41,770. Daarmee was de Zwitser sneller dan het ronderecord uit de kwalificatie van vorig jaar tijdens de Grand Prix van België. Toen reed Lewis Hamilton in de Mercedes F1 W07 Hybrid de pole position van 1.42,553.



Het record werd gereden met de LMP1 in het kader van de ‘919 Hybrid Tour’, waarbij er onder andere nog gereden gaat worden op de Nürburgring, Goodwood, Brands hatch, als mede tijdens de Porsche Rennsport Reunion in Laguna Seca.

“De 919 Evo is indrukwekkend bruut”, reageerde Jani na zijn absoluut snelle ronde. “Het is zeker de snelste auto waar ik ooit in gereden heb. Het niveau aan grip is voor een volledig nieuwe dimensie, ik kon me er vooraf niks bij voorstellen. De snelheid waarmee alles gebeurt in een enkele ronde met de 919 Evo is zo snel dat het een reactiesnelheid vraagt die anders is dan ik in het WEC gewend was.”



De ronde van Jani in de Porsche was niet alleen sneller dan de pole van Hamilton, maar ook 12 seconden sneller dan de kwalificatie van Stephane Sarrazin voor de 6 uur van Spa-Francorchamps vorig jaar.

“Dit is het aanvullende succes van het harde werk van het LMP1-team en een trotse dag voor de engineers”, reageert teambaas Andreas Seidl. “Men kan alleen Neel feliciteren en het hele team om dit te bereiken. Alle 6 2017 LMP1-coureurs hebben bijgedragen aan dit project. Ons doel was het tonen van de mogelijkheden van de Porsche 919 Hybrid, toen we om de restricties van het World Endurance Championship heen konden komen.”



De auto heeft significante aanpassingen aan de aerodynamica gekregen, die al waren ontwikkeld voor het 2018-seizoen van het FIA World Endurance Championship. Porsche besloot zich echter terug te trekken. De Porsche 919 Hybrid heeft een grotere diffusor aan de voorkant en achtervleugel. Welke zorgt voor 53 procent meer downforce.



In de ronde van Jani reed hij met een full boost van 8,49MJ. Hierdoor werd bijna met een top van 359 km/u gereden, met een gemiddelde snelheid van bijna 245 km/u. Het gewicht is teruggebracht met 39 kilo tot 849 kilo. Waarbij een brake-by-wire aangebracht is op de vier-wielaandrijving en speciaal ontwikkelde Michelin-banden. Voor Stephen Mitas, de hoofdengineer van het LMP1-project, was de ontwikkeling van de Porsche 919 Hybrid Evo een droom die uitkwam.



“Het vier jaar ontwikkelen, verbeteren en racen met de auto, hadden de jongens een erg nauwe relatie”, zegt Mitas. “We weten allemaal, ongeacht hoe succesvol de 919 Hybrid was, het nooit zijn volledige mogelijkheden kon tonen. Eigenlijk benut zelfs deze Evo-versie niet het volledige technische potentieel. Deze keer werden we niet beperkt door de regels, maar de middelen. Het geeft een erg goed gevoel dat wat we met de nieuwe auto hebben gedaan genoeg was om het Formule 1 record te breken.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS