Pirelli voert bandenlimiet in voor Grand Prix van Qatar
Uitgegeven door Bas Kaligis • 17 november 2025 19:50
Pirelli heeft een radicale maatregel aangekondigd voor de Grand Prix van Qatar. Coureurs mogen tijdens het raceweekend maximaal 25 ronden op één bandenset rijden, een ongekende ingreep om veiligheidsrisico’s te voorkomen.

Het circuit van Lusail is enorm veeleisend voor de banden door de hitte en het zware karakter van het 5,419 kilometer lange circuit. Pirelli vreest dat teams anders te lang op een bandenset doorrijden, met potentieel gevaarlijke situaties tot gevolg.
De limiet geldt voor alle sessies in het weekend, inclusief ronden onder de safety car. Formatieronden en laps naar de grid tellen niet mee. Met een racedistantie van 57 ronden betekent dit dat elke coureur minimaal twee pitstops moet maken. Voor de sprintrace van 23 ronden volstaat één set.
Pirelli analyseerde de data van vorig jaar en zag dat vooral de linkervoorbanden maximaal versleten waren. De combinatie van hoge laterale krachten en structurele vermoeidheid maakte ingrijpen noodzakelijk. Teams werkten destijds hard aan bandenbeheer om pitstops te beperken, waardoor ze soms te lang op versleten rubber reden.
In 2023 gold ook al een limiet van 18 ronden, maar die was ingevoerd vanwege een ander probleem. Destijds veroorzaakten bepaalde kerbstones microscheuringen in de zijwanden van de banden, een situatie die inmiddels is opgelost door aanpassingen aan de piramidekerbstones en het toevoegen van grindbakken.
Pirelli brengt de hardste compounds uit het assortiment mee naar Qatar: C1 als hard, C2 als medium en C3 als soft. Elk team krijgt twee sets harde banden, vier sets medium en zes sets soft. “Deze maatregel is genomen na overleg met de FIA, target=”_blank”>Formule 1 en de teams”, aldus Pirelli in een verklaring. “De omstandigheden op dit circuit zijn extreem veeleisend voor het materiaal.”




