Formule 1

OFFICIEEL: BMW in 2024 naar het FIA WEC en Le Mans, maar in 2023 al IMSA

Uitgegeven door Wim Boekel • 27 juli 2022 06:32

BMW komt in 2024 naar het FIA World Endurance Championship. Het Duitse automerk stelt daarbij het doel om de 24 uur van Le Mans te winnen. Komend jaar is de autofabrikant al actief in Amerika in het IMSA-kampioenschap met de BMW M Hybrid V8, maar een jaar later kunnen we de auto dus onder andere ook op de Europese circuits in actie zien.



“De beslissing om de BMW M Hybrid V8 in de IMSA-series vanaf 2023 in te zetten en het FIA WEC vanaf 2024, is een mijlpaal voor ons project”, aldus Franciscus van Meel, CEO van BMW M GmbH. “Ik heb de buitengewone flair van de 24 uur van Le Mans geproefd tijdens mijn eerste termijn als CEO van BMW M. Ik ben dan ook verheugd om met BMW M Motorsport voor het eerst sinds tientallen jaren weer voor de eindoverwinning te strijden tijdens deze klassieker en in het hele World Endurance Championship. De BMW M Hybrid V8 vertegenwoordig een keerpunt in de elektrificatie voor BMW M. De IMSA-series in Noord-Amerika en het WEC, welke over de hele wereld plaatsvindt, zijn de perfecte platformen die we kunnen gebruiken om te showen hoe gaaf de elektrische BMW M-auto’s in de toekomst gaan zijn.”



Deze week heeft de auto haar eerste rollout gehad en reed een aantal ronde op Varano de Melegari in Italië. Daarmee heeft de legendarische BMW V12 LMR een opvolger gekregen. “Door het erg krappe tijdschema voor het LMDh-project is het plan altijd geweest om in het eerste seizoen in 2023 ons op één toepassingsgebied te richten”, aldus Andreas Roos, hoofd BMW M Motorsport. “De IMSA-series leent zich daar uitstekend voor. Maar ons doel op middellange termijn was natuurlijk om op twee fronten te racen met de BMW M Hybrid V8 en daarnaast gebruik te maken van het grote platform dat het WEC en de 24 uur van Le Mans bieden. Wij werken daar nu vastberaden aan, tegelijkertijd met ons programma in Noord-Amerika. Maandag hebben we de volgende belangrijke stap gezet en heeft de auto haar rollout gehad bij Dallara in Varano de Melegari, die met succes is afgerond. We beginnen nu met het intensieve testwerk voor het racedebuut in januari 2023 in Daytona.”



De BMW M Hybrid V8 heeft niet alleen de Dallara testbaan gebruikt voor zijn eerste functionele test, maar brengt daar deze week ook meerdere dagen door. BMW M-fabriekscoureurs Connor De Phillippi en Sheldon van der Linde wisselen elkaar af aan het stuur. Er staan nog meer tests gepland in augustus, voordat BMW M Team RLL en een team van BMW M Motorsport-experts vanaf september met specifieke tests van de IMSA gaan starten. In die fase gaan ook diverse BMW M-fabriekscoureurs plaatsnemen achter het stuur. Op een later moment gaat de autofabrikant een beslissing nemen over de coureurs voor het seizoen in Amerika. Datzelfde geldt ook voor de coureurs die in 2024 in het FIA WEC gaan rijden.

Meer Europese tests staan gepland voor augustus, voordat BMW M Team RLL en een team van BMW M Motorsport experts vanaf september beginnen met de specifieke voorbereidingen voor het IMSA-seizoen. In de loop van de testfase zullen talrijke BMW M fabrieksrijders achter het stuur plaatsnemen. Wie de cockpits voor het IMSA-seizoen 2023 zullen bezetten, wordt later beslist. Hetzelfde geldt voor het operationele team voor het WEC en de rijders voor het seizoen 2024.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS