Formule 1

Nieuwe FIA-regels ontketenen enorme chaos in de Formule 1: teams worstelen al vóór de seizoenstart 2026

Uitgegeven door Peter Vader • 23 december 2025 11:27

Het voorseizoen richting het WK van 2026 begint met flinke turbulentie. De nieuwe FIA-reglementen hebben een technologische wedloop ontketend waarin teams tot het uiterste gaan. De zogeheten "mutante" zuigers van Mercedes en Red Bull vormen het eerste hoofdpijndossier. Door slimme materiaalkeuzes zouden beide fabrikanten de nieuwe regels op hun eigen wijze hebben geïnterpreteerd en al vroeg grijze gebieden hebben benut, nog voordat rivalen konden reageren.

F1 startveld F1 Max Verstappen voorop GP Mexico

Gelekte kennis
Zoals zo vaak in de Formule 1 kwam de volgende klap niet op het asfalt, maar achter gesloten deuren. Een ingenieur die van Mercedes overstapte naar Cadillac bleek per ongeluk te zijn blijven hangen op interne mailinglijsten uit Brackley. Het ging om uiterst gevoelige gegevens: componentgewichten, chassisopbouw, gebruikte materialen, productiemethoden en massaverdeling. De verantwoordelijkheid lag volgens ingewijden zowel bij de ontvanger als bij Mercedes zelf, dat het lek te laat ontdekte. Naar verluidt greep Toto Wolff persoonlijk in om escalatie te voorkomen.

Elektronische zorgen
Ook de elektronica blijkt een zwakke schakel. De nieuwe TAG700-ECU, bedoeld om een technologische wapenwedloop te voorkomen, veroorzaakt juist problemen. Audi, Mercedes en Red Bull meldden dataverlies, communicatiefouten en overbelasting van systemen. De FIA besloot daarop tot een noodgreep: de TAG700 blijft randfuncties beheren, terwijl de nieuwe Bosch Powerbox exclusief het elektrische gedeelte van de aandrijflijn aanstuurt. Een tijdelijke maar noodzakelijke ingreep om betrouwbaarheid te waarborgen.

Brandstofstrijd
De overstap naar volledig CO₂-neutrale brandstoffen zorgt voor het volgende hoofdpijndossier. Waar de meeste teams kozen voor synthetische brandstof, werd ook geëxperimenteerd met biobrandstoffen uit organisch afval. Die aanpak blijkt cruciaal, omdat meerdere motorfabrikanten kampen met instabiele verbranding en ontstekingsproblemen. Met de eerste collectieve tests eind januari in Barcelona, achter gesloten deuren, wil niemand beelden zien van stilvallende auto’s. De echte strijd lijkt al begonnen, nog vóór de startlichten doven.

FIA logo

Nieuwe FIA-regels ontketenen enorme chaos in Formule 1. De teams worstelen al vóór seizoenstart 2026 met de nieuwe regels. Alle betrokkenen hebben het allemaal even niet op een rijtje staan. Waar ze het al 50 jaar lang wèl op een rijtje hadden staan, was bij het Nederlandse Van Amersfoort Racing. Van 19 december 2025 tot en met 18 januari 2026 presenteert het Louwman Museum in Den Haag daarom een jubileumexpositie 'Kampioenenmakers – 50 jaar Van Amersfoort Racing'. Van pionier Huub Rothengatter tot wereldster Max Verstappen! De tentoonstelling eert het Nederlandse raceteam dat in een halve eeuw uitgroeide tot een internationale kraamkamer voor autosporttalent en een bewezen springplank naar de Formule 1. Ontdek de auto’s waarin coureurs als Huub Rothengatter, Marcel Albers, Jos Verstappen, Tom Coronel, Bas Leinders, Max Verstappen, Charles Leclerc, Oliver Bearman, Franco Colapinto en Dion Gowda hun eerste successen behaalden. De expositie laat zien hoe VAR generaties coureurs heeft gevormd, begeleid en geïnspireerd op hun weg naar de wereldtop. Iets waar we in Nederland heel trots op kunnen zijn. Geniet van de onderstaande video van ruim 2 minuten, aangeboden door RaceXpress:



Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS