Formule 1

Nico Rosberg: Sebastian Vettels poleposition voor de Grand Prix van Canada GP toont dat Ferrari het misheeft

Uitgegeven door Bas Kaligis • 9 juni 2019 14:08

MONTREAL - Sebastian Vettel verzekerde zich gisteren van zijn eerste pole position van het seizoen tijdens de Grand Prix van Canada en versloeg daarmee zijn rivaal Lewis Hamilton met 0,206 seconden. Maar Hamiltons voormalige Mercedes-teamgenoot Nico Rosberg is er niet van overtuigd dat het allemaal positief nieuws is voor de Scuderia.

Nico Rosberg


Ferrari start dit seizoen voor de tweede keer vooraan. Vettel hoopt nu zijn eerste overwinning van het jaar veilig te stellen nadat hij Lewis Hamilton of Valtteri Bottas, in de andere Mercedes, alle zes races tot nu toe heeft zien winnen. Vettel ligt al 55 punten achter titelrivaal Hamilton in een seizoen waarin het steeds waarschijnlijker wordt dat de strijd om het coureurskampioenschap tussen het Zilverpijlenduo Hamilton en Bottas gaat.

De Duitser denkt dat Vettels poleposition op het Circuit Gilles Villeneuve de slechte strategische planning van Ferrari blootlegt. De Italiaanse constructeur heeft een veel hogere rechtelijnsnelheid. Maar Rosberg verwacht dat Ferrari's tempo na de Grand Prix van Canada niet zal voortduren.

De F1-expert zei na de kwalificatie op zijn officiële YouTube-kanaal: "Een goede, geweldige ronde van Vettel, na zoveel moeilijke races en de moeilijke start van het seizoen en met zo veel druk van Leclerc.

"Het was een mooie ronde, perfect. Twee tiende sneller dan Lewis, zes tiende sneller dan Leclerc, fantastisch. Ik ben eigenlijk heel erg blij voor Vettel. Lewis heeft het ook geweldig gedaan. Je moet begrijpen dat Mercedus zijn raceauto's voor het gemiddelde circuit heeft gebouwd. Dat is net als tussen Monaco en Montreal; Monaco waar met een echt lage snelheid wordt geracet en Montreal dat alleen maar hoge snelheid en rechte lijnen heeft."

"Je moet de auto zo bouwen dat hij gemiddeld is en ideaal voor alle circuits in het midden. Dan zal het voor Monaco natuurlijk niet ideaal zijn, het zijn gewoon lage snelheden, dus je hebt maximale downforce nodig en Montreal is ook niet ideaal omdat je op het rechte stuk sneller moet zijn."

"Hier is vandaag opnieuw duidelijk geworden hoe Ferrari het concept van de auto verkeerd heeft geïnterpreteerd. Zodra je naar één van de extreem snelle circuits als Montreal gaat, waarvan er slechts twee zijn met Montreal en Monza, eindigen ze vooraan en hebben ze de snelste auto - maar ook maar net."

"Als je dan naar Monaco gaat, het andere uiterste, dan zijn ze gewoon nergens. Ook op alle andere circuits die ertussenin liggen hebben ze het gewoon moeilijk. Ze hebben zich gewoon vergist in hun concept en zijn aan één kant te ver gegaan. Ze moeten dat concept terugbrengen naar de gemiddelde snelheid op het gemiddelde circuit."

"Ze moeten meer downforce op de auto brengen en wat van die rechtelijnsnelheid wegnemen, maar het kost tijd om het concept op die manier te veranderen, dus ze moeten daar heel, heel snel bovenop komen."

"Is Ferrari terug? Ik denk het niet. Op dit circuit zijn ze terug, maar op de andere banen niet. Dat is jammer. Ze hebben nog veel werk voor de boeg."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS