Nelson Piquet geeft opzettelijke crash toe!
Uitgegeven door Thomas Verbeek • 10 september 2009 04:07
Nelson Piquet Sr is degene die de FIA tipte omtrent Renaults meest recente fraudezaak: de F1-race in Singapore saboteren voor eigen gewin. Piquet junior zou voorafgaande aan de race gedetailleerde instructies hebben gekregen om zijn auto te crashen na Fernando Alonso's pitstop, dat meldt het gerenommeerde Autosport.com
De bron van het Britse autosportmedium laat het volgende weten: Piquet Jr zegt dat hij akkoord ging met de instructies omdat hij zich oncomfortabel voelde over zijn situatie bij het team. De Braziliaan had op dat moment nog geen contract voor 2009 en Renaults teambaas Flavio Briatore was welwillend om zijn contract te verlengen. De reden dat Piquet Jr akkoord ging met Renaults plannen was een zekere contractverlenging die Briatore in het geval van akkoord zou garanderen.
In het bewijs claimt Nelson Piquet dat hij zijn auto in ronde dertien of veertien moest crashen in bocht nummer zeventien, kort na de pitstop van teamgenoot Alonso. Bocht zeventien zou zijn gekozen om dat daar geen kraan aanwezig was en daarmee de crash een safetycar-situatie zou garanderen.
Piquets claims worden echter tegengesproken door zowel teambaas Flavio Briatore als technisch directeur Patrick Symonds in documenten die volgens de bron door Renault zijn ingediend bij de FIA. Beiden bevestigen in het document dat het betreffende gesprek inderdaad heeft plaatsgevonden, maar dat het Piquets eigen keuze was om de auto te crashen.
De bewijslast zou op de dag van Piquets ontslag bij Renault, 30 juli 2009, zijn ingediend. Tijdens de Belgische Grand Prix zouden vertegenwoordigers van Renault verklaringen hebben moeten afleggen tegenover drie baancommissarissen en twee leden van een onafhankelijke onderzoekscommissie.
Het Italiaanse magazine Autosprint suggereert dat de telemetrie van Piquets auto nog meer bewijsmateriaal doet uitwijzen. In bocht zeventien waar de Braziliaan crashte, was het gebruikelijk dat de achterwielen van de Renault grip verloren bij het uitkomen van de bocht. Om hier goed doorheen te komen zou het nodig zijn geweest om het gas kortstondig los te laten, Piquet bleef echter accelereren ondanks dat de achterwielen al grip hadden verloren.
Renault heeft laten weten niet te willen reageren op de zaak voordat de WMSC-verhoring heeft plaatsgevonden later deze maand.
Houd RaceXpress.com in de gaten omtrent het laatste over Renault en de fraudezaak.
Klik hier voor meer F1-nieuws.




