Formule 1

Mysterieuze inbraak bij motorfabriek Alpine F1 wekt angst voor industriële spionage

Uitgegeven door Bas Kaligis • 16 november 2025 05:49

Een mysterieuze inbraak bij de motorfaciliteit van Alpine in Viry-Chatillon heeft speculaties over industriële spionage aangewakkerd, omdat er naar verluidt niets werd gestolen. Het voormalige Formule 1-hoofdkwartier van Renault werd maandagavond binnengedrongen.

Pierre Gasly Alpine F1

De faciliteit in Viry-Chatillon huisvest al circa veertig jaar de motorfabriek van Renault, inclusief de ontwikkeling van de 2026-krachtbron die volgend seizoen in de Alpine zou zitten. Volgens de Franse krant Le Parisien bevestigde de politie dat twee personen de entreehal binnendrongen om vervolgens rechtstreeks naar de bovenverdieping te gaan, waar de kantoren van het senior management en de executives van Alpine zich bevinden.

Meerdere kantoordeuren werden geopend tijdens de zoektocht van de indringers. Politiebronnen suggereren dat de personen enige kennis van het pand leken te hebben. De eerste rapporten melden dat er niets werd beschadigd tijdens de inbraak. Teambronnen gaven aan dat er ogenschijnlijk niets is gestolen: geen materiële objecten, apparatuur of documentatie ontbreekt.

"Er is niets gestolen. Alles is in orde. Er waren op dat moment geen werknemers aanwezig", aldus een bron dicht bij het team tegen de Franse publicatie. Een onderzoek is bevestigd door de Franse autoriteiten en wordt uitgevoerd door de Division of Territorial Crime. De politie probeert vast te stellen wat het motief voor de inbraak was.

Zonder bevestigde diefstal is industriële spionage een mogelijke hypothese. Hoewel Renault de stekker uit de 2026-krachtbron trok en overstapte op een klantdeal met Mercedes, was de ontwikkeling van de nieuwe motor al vergevorderd. In september 2024 publiceerde het fabriekspersoneel een audioclip van de draaiende motor op een testbank.

Medio 2024 kondigde Renault aan de F1-motorafdeling te sluiten en de faciliteit om te bouwen tot een technologische hub voor motorsport- en mobiliteitsinitiatieven van de Renault Group. Deze beslissing stuitte op verzet van het personeel, dat vredige demonstraties organiseerde. Een verklaring van de personeelsraad CSE in september 2024 bekritiseerde de keuze: "Het einde van de F1-motorisatie, het gebrek aan rijpheid van de aangedragen projecten en het verlies van leiding betekent dat er een groot risico bestaat dat cruciale vaardigheden verdwijnen van de site Viry."

Het transformatieproject ging uiteindelijk door onder leiding van voormalig Alpine-teambaas Bruno Famin. In theorie kan het intellectueel eigendom van de afgebroken 2026-krachtbron van Renault nog steeds binnen het pand opgeslagen zijn.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS