Mysterieus snelheidsverlies Charles Leclerc: "Ze reden bijna illegaal laag"
Uitgegeven door Bas Kaligis • 11 augustus 2025 03:52
Charles Leclerc zakte van pole position naar de vierde plaats in de Grand Prix van Hongarije na een dramatisch snelheidsverlies in de slotfase. De Ferrari F1-coureur verloor maar liefst twee seconden per ronde en kon zijn auto nauwelijks op de baan houden.

George Russell, die Leclerc uiteindelijk inhaalde, denkt het probleem te kennen. De Mercedes-coureur vermoedt dat Ferrari de auto te laag afstelde en daarom gedwongen was de bandenspanning te verhogen voor de laatste stint. "Ze reden bijna illegaal laag", stelde Russell na de race. "Ze gebruikten ook een motorstand die de snelheid aan het einde van de rechte stukken beperkte, precies waar de plank het meest slijt."
Voormalig Renault-coureur Jolyon Palmer dook in de telemetriedata en onderschrijft Russells theorie. De data toont dat Leclerc tijdens de gehele race geen volledige motorvermogen gebruikte aan het einde van de rechte stukken. In de laatste stint verdween daarnaast ook zijn snelheid door de bochten volledig. "Ferrari deed dit niet voor niets. Ze wisten dat ze op het randje zaten", analyseert Palmer.
De Britse F1-analist ziet drie mogelijke oorzaken: schade aan de vloer, een verkeerd afgestelde voorvleugel tijdens de pitstop, of verhoogde bandenspanning om illegale plankslijtage te voorkomen. Die laatste optie lijkt het meest waarschijnlijk, vooral omdat Ferrari eerder al diskwalificaties opliep in China en Austin vanwege overmatige plankslijtage.
Teambaas Fred Vasseur sprak na afloop over een chassisprobleem zonder in details te treden, maar gaf wel toe dat het team aanvankelijk dacht dat Leclerc de finish niet zou halen. De Monegask zelf noemde zijn auto over de boordradio "onbestuurbaar" en was gefrustreerd dat het team niet naar hem had geluisterd over een niet nader genoemde keuze.
"De data wijst duidelijk naar verhoogde bandenspanning", concludeert Palmer. "Normaal rijdt iedereen met de minimale druk die Pirelli voorschrijft voor maximale grip. Hogere druk betekent minder contact met het asfalt en dus minder snelheid. Maar het tilt de auto ook op, waardoor de plank minder slijt. Voor Ferrari was dit mogelijk de enige manier om diskwalificatie te voorkomen."




