Formule 1

Mercedes was te optimistisch met ontwerp W13: "Het werd al snel een leerproces richting 2023"

Uitgegeven door Bart • 23 september 2022 15:09 • Print artikel

Mercedes heeft dit jaar nog geen race in de Formule 1 gewonnen, maar zit er inmiddels wel dichter bij dan in het begin van het seizoen. De regerend wereldkampioen bij de constructeurs had het ontwerp voor de nieuwe reglementen niet goed voor elkaar en Lewis Hamilton en George Russell hadden extreem veel last van porpoising. Dat is nu onder controle, maar de W13 komt volgens trackside engineering director Andrew Shovlin op veel gebieden performance te kort.

Lewis Hamilton


Mercedes kwam tijdens de wintertest met een zeropod sidepod en verbaasde vriend en vijand, maar het concept bleek niet goed te werken. Shovlin geeft aan dat het team dit jaar enorm veel geleerd heeft. "Al die lessen houden we graag intern. Het is een interessante reis geweest dit jaar. We waren te optimistisch over hoe hoog we de auto konden rijden. De initiŽle auto had veel downforce, maar droeg veel andere problemen met zich mee."

"Het is geen geheim in de pitstraat dat alle teams de auto hoger hebben gezet om beter om te kunnen gaan met de hobbels in het circuit. Je wilt de grond niet raken met de bodem, omdat je dan grip en snelheid verliest. Onze auto miste gewoon performance op alle snelheden en in iedere fase van de bocht. Met de downforce zaten we niet verkeerd, maar we kwamen wel performance te kort. We hebben op vele gebieden hard gewerkt om verbeteringen aan te brengen. De focus ging al heel snel op het leerproces richting 2023. Dan willen we weer competitief zijn en de signalen zijn de laatste zes ŗ zeven races zeer bemoedigend. Het is nog niet waar we willen zijn, maar we zijn hard op weg."

In Spa-Francorchamps beleefde Mercedes een zwaar weekend. "Op dat moment was het pijnlijk, maar we wisten op voorhand dat Spa een zwaar circuit voor ons zou worden. Misschien hebben we daar wel het meeste geleerd van alle raceweekenden. De performance wisselt van circuit tot circuit. Dat hebben we nu goed in kaart. In welke soort bochten we minder zijn en waar onze sterke punten liggen. In Zandvoort hadden we verwacht competitief te zijn en dat bleek ook zo te zijn."


 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS