Mercedes staat open voor het leveren van Formule 1-motoren aan Alpine
Uitgegeven door Raoul Pasveer • 14 juli 2024 15:37
Er is veel positieve berichtgeving over Mercedes, dat opeenvolgende overwinningen heeft behaald in Oostenrijk en Groot-Brittannië. Het opwaartse traject van de W15 is echter niet het enige opmerkelijke nieuws uit Brackley. Alpine overweegt actief alternatieven voor de Renault-motor, vooruitlopend op de nieuwe regelgeving van 2026. Toto Wolff zegt dat Mercedes open staat voor een motordeal met Alpine, zo is te lezen op Last Word On Sports.
Alpine is een team dat vaak perioden van instabiliteit en onzekerheid ervaart. De afgelopen zes maanden zijn niet anders geweest, waarbij verschillende senior medewerkers (waaronder Esteban Ocon en Matt Harman) ervoor kozen om het team te verlaten. De grootste verandering is ongetwijfeld de komst van Flavio Briatore, onlangs aangesteld als Executive Advisor van het team.
Na een aantal jaren van stagnatie en achteruitgang besloot Renault-topman Luca de Meo een risico te nemen en Briatore te contracteren. De 74-jarige heeft de vrijheid gekregen om grote beslissingen te nemen over de toekomst van het Enstone-team. Zijn aanwezigheid bij Alpine wordt in de hele paddock als belangrijk gezien. Carlos Sainz, die eerder werd getipt voor een overstap naar Williams, is abrupt teruggekeerd van zijn opmerkingen tijdens de Spaanse GP – toen hij zei dat een beslissing over zijn toekomst op handen was.
Het is duidelijk dat de nieuwe huidskleur van Alpine onder Flavio Briatore de reden is dat de onderhandelingen van de Spanjaard met andere teams op het middenveld zijn vastgelopen. Meer specifiek is het vooruitzicht dat het Franse team met Mercedes-motoren gaat concurreren intrigerend. Voor velen is het geen positief voorteken om te zien dat een team vrijwillig de status van fabrikant opgeeft om klant te worden. Meer vergevingsgezinde interpretaties zouden deze verandering echter optimistischer kunnen bekijken.
Er wordt algemeen verwacht dat Mercedes koploper zal zijn als de reglementen voor 2026 arriveren. De fabriek van het team in Brixworth heeft consequent uitzonderlijk krachtige en betrouwbare motoren geproduceerd. Als je bedenkt hoe belangrijk krachtbronnen in 2026 zullen zijn, zouden sommigen beweren dat Alpine kan profiteren van het gebruik van een motor die historisch gezien beter presteert dan Renault.
Mercedes-teambaas Toto Wolff staat open voor levering aan de ploeg van Bruno Famin. Nu Aston Martin Mercedes in 2026 verlaat om bij Honda Power te gaan werken, is er een leemte die zijn team kan opvullen: “Het is een ingewikkelde situatie. We houden van de gedachte om Aston Martin te vervangen door een ander team vanwege het enorme leerproces dat je doet”, citeert RaceFans hem. “Ik denk dat we zijn opgezet als een organisatie die: hoe meer krachtbronnen, hoe beter het is – in termen van het versnellen van sommige ontwikkelingen of de betrouwbaarheid...
“Ik denk dat Alpine een beslissing moet nemen. Willen ze doorgaan met hun Formule 1-motorenprogramma of niet? En pas als ze die strategische beslissing hebben genomen, duiken we in onze afspraken. Maar we zijn ruimdenkend, en dat is wat we ze hebben verteld."
Deze verklaringen geven zeker aan dat een overeenkomst haalbaar is. Zoals Wolff uitlegt, hebben er de afgelopen weken al voorbereidende gesprekken plaatsgevonden. Uiteindelijk zal de tijd leren of Alpine een pad zal bewandelen dat – in de ogen van velen – een erkenning zou zijn dat ze niet geloven dat ze als fabrikant in de F1 kunnen winnen.