Formule 1

Mercedes keert voorlopig niet terug naar de 24U van Le Mans! Toto Wolff geeft tekst en uitleg!

Uitgegeven door Wim Boekel • 23 juni 2025 14:08

Het prototype racen viert hoogtijdagen met de komst van de LMH-klasse in het FIA World Endurance Championship. Diverse gerenommeerde namen als Porsche, Ferrari, BMW en Aston Martin racen al in deze klasse. Ondanks dat Mercedes inmiddels in de LMGT3 rijdt, ziet Toto Wolff op dit moment de stap naar de LMH en daarmee de 24 U van Le Mans nog niet zitten.

Toto Wolff

Het Duitse merk heeft een moeizame relatie met de 24 Hours of Le Mans. De laatste keer dat Mercedes in actie kwam in de hoogste klasse in Le Mans was in 1999. Toen ging het compleet fout in de kwalificatie met Mark Webber en in de race met Peter Dumbreck. De Mercedes CLR ging airborn, steeg op en belandde na een metershoge vlucht naast het parcours in de bossen. Het was de tweede nachtmerrie op het Circuit de la Sarthe. In 1955 belandde bij een crash onderdelen van de Mercedes-Ben 300 SLR met achter het stuur Pierre Levegh in het publiek. In totaal overleden 82 toeschouwers bij het incident. Dit moeilijke verleden is echter niet de reden dat Mercedes op dit moment nog niet wil terugkeren, zo vertelt Toto Wolff.

"Le Mans... Ik ben een racer. De 24 uur van Le Mans is een van de beste races ter wereld", zegt de Mercedes-teambaas als hem, in de Bloomberg Hot Pursuit-podcast, gevraagd wordt naar een terugkeer naar Le Mans door de zilverenpijlen. "Formule 1 is voor mij, ik ben natuurlijk bevooroordeeld, de beste die er is. De beste coureurs, de snelste auto's, de beste circuits. Maar als ik zou moeten zeggen wat is het volgende? De 24 uur van Le Mans en de Indy 500. En dan, voor insiders, de 24 uur van de Nürburgring. Dat is voor mij de top van de top. Als ik niet bij een Formule 1-weekend ben, kan ik de hele nacht naar een Le Mans-race kijken. Ik volg de live feed en ik ken een aantal coureurs, dus ik heb een persoonlijk belang."

Mercedes 24 Hours of Le Mans

Inmiddels rijdt Mercedes met een klantenteam in de LMGT3, maar van een terugkeer naar de LMH is voorlopig geen sprake. “Als Mercedes is het iets dat we in het verleden hebben gedaan”, legt de Oostenrijker uit. "Maar we waren niet bepaald... dat was niet onze gelukkigste plek. We hadden een heel zwaar ongeluk in de jaren '50 toen we eruit stapten, en toen vlogen sommige van onze prototypes, ze stegen letterlijk op, in de jaren '90 en begin jaren 2000. Ik denk dat het de jaren '90 waren. "Maar wat het voor mij vandaag de dag is, is dat we ons concentreren op het belangrijkste platform en dat is Formule 1. Dat is wat we willen doen. Dat is wat we willen doen. Het vangt 99% van het publiek. Al het andere komt op de tweede plaats. Nu hebben we ons samen met Mercedes ingeschreven voor de GT3-categorie. Dat is iets waar we naar kijken als ons klantenprogramma."

"En dan is er nog dat kleine voorbehoud, bij Mercedes zijn we racemensen. Wij houden niet van BoP's, wij houden niet van Balance of Performance. We houden niet van iemand die je vermogen, energieverbruik, gewicht en rijvaardigheid beoordeelt... Je besteedt zoveel tijd, geld en moeite aan het ontwikkelen van de snelste auto, en dan krijg je 10 kilogram ballast. Dat wil ik niet. Ik wil gewoon de snelste auto bouwen. De Formule 1 heeft laten zien hoe het moet. Geef ons een limiet aan de kosten. Doe meer van dat - geef iedereen een kostenlimiet. Je kunt niet meer uitgeven dan, wat je ook zei, 30-40 miljoen. En binnen die 30-40 miljoen kun je doen wat je wilt. Ik bedoel, er zijn nog steeds regels, maar niemand hoeft te bluffen tijdens tests voor het seizoen of tijdens kwalificaties. Het is puur racen.”

"Als dat zou gebeuren, dan zou Le Mans absoluut iets zijn waar we naar zouden kijken. Maar op dit moment, met BoP, een paar officials laten beoordelen of je te snel bent, 10 kilo aan je auto toevoegen of het de volgende dag uit die van iemand anders halen, is dat op dit moment niets voor ons."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS