Formule 1

Mercedes en Red Bull wilden protest indienen tegen Ferrari, wat speelt er allemaal?

Uitgegeven door Bas Kaligis • 17 november 2019 12:09

SAO PAULO - Met twee technische richtlijnen die al zijn uitgevaardigd en zowel Mercedes als Red Bull-Honda die samenwerkten tegen Ferrari, deden zaterdag de geruchten de ronde dat er een protest op handen was tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Brazilië op het circuit van Interlagos.

Max Verstappen Red Bull Racing Grand Prix Brazilië


"We hebben ons deel gedaan", zei Dr. Helmut Marko, nadat Red Bull in Austin de eerste technische richtlijn had uitgevaardigd. "Nu is het de beurt aan Mercedes. Zij weten er meer over dan wij", zei hij in Brazilië.

Auto Motor und Sport citeerde een insider op Interlagos: "Als Ferrari op dezelfde manier doorgaat, hebben ze absoluut veel moed."

Maar op zaterdag is het machtsvoordeel van Ferrari van vrijdag eigenlijk verdwenen, en scoorde Red Bulls Max Verstappen poleposition.

"We werden eerlijk verslagen", zegt Sebastian Vettel. "Het was een beetje een verrassing. Niet om ze (Red Bull-Honda) zo snel te zien, maar om ze zo snel op de rechte stukken te zien. Ik ben dus een beetje achterdochtig."

Het was een grapje van de Duitser, maar er was wel verbazing over de plotse snelheid van Red Bull. Een theorie is dat Honda's efficiëntie aan de hybridekant betekent dat het minder wordt beïnvloed door de hoogte in Sao Paulo.

"We hebben te weinig vermogen", zei Mercedes' wereldkampioen Lewis Hamilton na de kwalificatie. Hij werd derde achter de Red Bull van Verstappen en de Ferrari van Vettel. "Het is natuurlijk geweldig voor de sport dat een andere fabrikant goede motoren begint te produceren, maar ik begrijp het niet helemaal."

James Allison van Mercedes, bij afwezigheid van Toto Wolff de waarnemend teambaas in Brazilië: "We zouden moeten concluderen dat Honda voordeel heeft aan de elektrische kant." Valtteri Bottas was het daarmee eens: "Red Bull heeft een goede auto voor de hoogtecircuits."

Wat betreft het risico van een protest tegen wat in de paddock wordt beschreven als Ferrari's motortrucs, zei teambaas Mattia Binotto dat bij het team niets is veranderd sinds de FIA haar technische richtlijnen heeft uitgegeven.

Red Bulls Marko zei tegen Auto Bild: "We hebben de FIA niet specifiek naar Ferrari gevraagd. We willen er alleen zeker van zijn dat we voor 2020 geen nadelen hebben. Maar plotseling heeft Ferrari niet meer zo'n groot voordeel in topsnelheid. Het is vreemd", voegde hij eraan toe.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS