Formule 1

McLaren’s Zak Brown: “Andreas Seidl ‘leidde de beslissing’ om over te schakelen van Renault op Mercedes-motoren”

Uitgegeven door Peter Vader • 28 september 2019 18:16

“De overstap van McLaren naar Mercedes-motoren voor het Formule 1-seizoen 2021, was een beslissing van teambaas Andreas Seidl, nadat hij eerder dit jaar in dienst trad”, zegt Zak Brown. Zoals gemeld door Motorsport.com in de aanloop naar het Russische Grand Prix-weekend, heeft McLaren besloten terug te keren als Mercedes-klant vanaf 2021, nadat de driejarige betovering met Renault nu ten einde is.

Andreas Seidl McLaren

Beslissende rol voor Seidl
De hereniging van McLaren met Mercedes komt na een scheiding van zeven jaar, die werd veroorzaakt door het geloof van McLaren dat het een betere kans had om het kampioenschap met Honda te winnen. Ex-Porsche LMP1-hoofd Seidl nam begin mei de rol bij McLaren over en stelde al snel de noodzaak vast voor het team, om een nieuwe windtunnel te bouwen, in zijn poging om opnieuw een belangrijke speler te worden. McLaren F1 CEO Brown heeft onthuld dat Seidl het team ook heeft gestimuleerd om terug te keren naar Mercedes. "Ik heb nu mijn managementteam compleet met Andreas Seidl die ons F1-team runt", zei Brown. "Toen hij lid werd vroeg ik hem: 'Wat moeten we doen om terug naar boven te komen?', Hij kwam al snel op de proppen met aanbevelingen zoals de nieuwe windtunnel zoals die je die nu van ons kent. Hij was ook de aangever van de beslissing over de power unit. Het was natuurlijk een groepsbeslissing, maar die werd genomen door Andreas."

Moeite om zich te bewijzen
Mercedes heeft het V6-hybride-tijdperk gedomineerd en ligt op koers voor de zesde opeenvolgende dubbel, de rijders- en constructeurstitel. Aan de andere kant is McLaren niet meer op het podium geëindigd sinds het laatste seizoen met Mercedes in 2014, en ook is er sinds 2012 geen Grand Prix-overwinning meer behaald. McLaren ‘s huidige motorleverancier Renault heeft moeite om zich in het nieuwe tijdperk te bewijzen en McLaren heeft in 2019 te kampen gehad met betrouwbaarheidsproblemen. Desondanks heeft Renault zichzelf wel als het leidende team in het middenveld geprofileerd."

Succes in de toekomst
“Als je naar Mercedes-Benz kijkt, dan zijn ze in het hybride tijdperk de norm geweest als leverancier van krachtbronnen, zowel qua vermogen als betrouwbaarheid", zei Zak Brown. "En natuurlijk is het raceteam zelf de benchmark in dit decennium. Dus om een motor te hebben waarin wij geloven als de beste motor voor achterin onze raceauto en om uiteindelijk te jagen op het beste team in de Formule 1, is de nieuwe situatie het juiste uitgangspunt voor succes in de toekomst voor McLaren."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS