Formule 1

McLaren overweegt deelname aan LMDh met eigen team: "Als de F1 en de IndyCar de goede kant opgaan, dan word ik..."

Uitgegeven door Peter Vader • 7 mei 2020 14:01

Een fulltime fabrieks McLaren-team voor zowel de IMSA als het WEC onder de nieuwe LMDh-regelgeving, wordt momenteel overwogen door de CEO van het team, Zak Brown. Tijdens de Rolex 24 op Daytona van dit jaar werden de plannen aangekondigd om WEC en IMSA's prototypen samen te laten komen in één LMDh-klasse, waardoor fabrikanten in de toekomst met dezelfde auto in beide kampioenschappen kunnen rijden. Hoewel sommige details nog moeten worden afgerond en een introductiedatum onzeker is gezien de Covid-19-pandemie, zei Zak Brown dat LMDh bovenaan genoteerd staat op de lijst van McLaren, als het gaat om de mogelijkheid om met dezelfde automerken te racen in eenzelfde racecategorie. "Het is iets waar we heel serieus naar kijken", vertelde Brown aan Racer.com. "Ik denk dat in een ideale wereld het LMDh het ideale autosportportfolio zou zijn. Tenslotte dienen Formule 1, IndyCar en de sportscars en GT's allemaal verschillende doelen, terwijl ze elkaar beter kunnen aanvullen. Ik ben een grote fan van wat WEC en IMSA samendoen. Maar met deze beslissingen, net als met IndyCar, kostte het ons wat tijd om dat in elkaar te zetten en we kwamen wat hindernissen op onze weg tegen. We hadden een paar goede dagen en zeker ook een paar slechte dagen, maar je moet altijd weer op het paard stappen en ervoor gaan. Als ik een financieel steekhoudend en duurzaam plan kan samenstellen, dan denk ik dat we de LMDh-sportwagencategorie zouden betreden.”



Brown gaf echter toe dat hij wil zien hoe de terugkeer van McLaren naar IndyCar verloopt, evenals de verdere vooruitgang in de F1, voordat hij zich serieus inzet voor een sportwagenproject. "Op dit moment, met wat er allemaal aan de hand is, moeten we een stapsgewijze aanpak volgen", zei hij. "We voelden dat we onze Formule 1-koers in de goede richting hebben, we zijn net begonnen met IndyCar en we hebben gewacht om te zien wat er gebeurt met de regels voor de sportscars. Het lijkt erop dat het op de juiste plaats gaat landen. Ik weet niet zeker of het voor 2022 of 2023 zal zijn, maar ik denk dat zodra we hier doorheen gaan en ik het gevoel heb dat de Formule 1 onder Andreas (Seidl) 's leiding de goede kant blijft opgaan en ook IndyCar de goede kant opgaat, dan word ik misschien dapper en ga ik aan het volgende businessplan werken." Zak Brown heeft al links naar het racen met prototypen omdat hij mede-eigenaar is van United Autosports, dat succesvol deelneemt in LMP2 en LMP3.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS