Formule 1

McLaren-baas Stella prijst 'meest competitieve talentpool' ooit gezien in Formule 1

Uitgegeven door Bas Kaligis • 15 november 2025 14:35

McLaren-teambaas Andrea Stella gelooft dat de Formule 1 een gouden tijdperk van rijtalent doormaakt en verklaart de huidige generatie topkandidaten de meest competitieve in de geschiedenis van de sport.

Andrea Stella McLaren F1

Met zijn eigen koppel Lando Norris en Oscar Piastri verwikkeld in een felle titelcampagne, onderstreept Stella met zijn woorden een opmerkelijk startveld waar "zeven of acht" coureurs de vaardigheden bezitten om de ultieme prijs in de Grand Prix-racing te veroveren.

De cijfers staven zijn stelling: de helft van het veld heeft races gewonnen, tien hebben polepositions behaald en slechts een handvol stond nog nooit op een Formule 1-podium. Zelfs kwalificatiesessies - lang de meest nauwkeurige talentbarometer - zijn messcherpe gevechten geworden.

Stella, die al 25 jaar actief is in de Formule 1, heeft alles met bewondering gevolgd. "Ik denk dat wat we dit seizoen in de Formule 1 zien, qua competitiviteit - en dit is iets dat je kunt oppikken voor een beetje analyse - ik kan me niet herinneren dat er ooit zo'n competitieve pool van coureurs was in welk seizoen dan ook", zei hij in Brazilië tegen Motorsport.com.

De McLaren-baas gelooft dat het pure aantal elite-concurrenten ongekend is. In zijn ogen heeft de Formule 1 nu genoeg coureurs van kampioensniveau om meer dan een derde van de grid te vullen. "De nieuwe generatie coureurs zijn gewoon zo goed, en nu heb je zeven, acht coureurs die op wereldkampioenschapsniveau zijn. Zoals ik zeg, ik weet niet zeker of dit eerder is gebeurd", voegde de Italiaan toe.

Volgens Stella is een groot deel van deze kwaliteitssprong geworteld in de hyper-geprofessionaliseerde wereld van junior motorsport, zoals de FIA F3- en F2-kampioenschappen. "Mogelijk komt dit door hoe goed de juniorklassen nu zijn. Deze jongens gaan karten en hebben de data. Ze trainen op een bepaald niveau als ze adolescent zijn. Dit heeft het competitieve veld extreem, extreem strak gemaakt, en daarom ligt het verschil in die laatste procent."

Hoewel Stella de credits geeft aan het moderne laddersysteem voor het produceren van messcherpe jonge atleten, is er een andere kant aan het debat. Sommigen beweren dat de hedendaagse Formule 1-machines - dankzij voorspelbaardere aerodynamica, hybride koppelbeheer en verfijnde simulatietools - simpelweg minder verraderlijk zijn dan de brute V10- en V8-tijdperkauto's van twee decennia geleden.

In die visie is het niet alleen dat coureurs beter voorbereid zijn, maar dat de Formule 1 zelf minder snel onervaren coureurs straft. Of dat de prestatie vermindert of vergroot blijft een levendig onderwerp van discussie in de paddock.

Wat de verklaring ook is, Stella gelooft dat fans iets bijzonders meemaken. De marges tussen coureurs zijn nooit dunner geweest, de kansen op verrassingen nooit groter en het vereiste niveau om te slagen nooit hoger.

Met Norris en Piastri die zichzelf aan de uitdaging gewassen tonen, lijkt de teambaas van McLaren opgetogen een titelstrijd te leiden in een tijd die hij volgens historische maatstaven als werkelijk elite beschouwt.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS