Formule 1

Max Verstappen wint op meesterlijke wijze op nat Hockenheim, Mercedes scoort zero points + UITSLAG

Uitgegeven door Mitchell Koolen • 28 juli 2019 15:47

Max Verstappen heeft op grandioze wijze de Grand Prix van Duitsland gewonnen. In de chaotische regenrace kwam Sebastian Vettel, die gestart was vanaf P20, als tweede over de finish. Daniil Kvyat maakte het podium compleet. De race op het circuit van Hockenheim begon nat, gaandeweg droogde het ietsje maar voor Mercedes niet snel genoeg. Valtteri Bottas crashte en Lewis Hamilton liep de boot mis tijdens de vele bandenwissels, safety cars en spins van hemzelf en anderen. De regen was de scherprechter maar Verstappen gaf wederom een masterclass regenracen.



Door de regen duurde de formation lap langer dan anders vanwege de natte baan. Na een aantal ronden kon Lewis Hamilton van start op pole positie met naast hem Max Verstappen. De Nederlander had een slechte start waardoor hij twee posities verloor. Valtteri Bottas kon meteen aansluiten achter Hamilton. Ook Raikkonen kon voorbij aan Verstappen. Sergio Perez was de eerste uitvaller in de malaise na de start, de Racing Point coureur schampte hard de muur en liep veel schade aan zijn bolide op maar bleef ongedeerd. Door het incident kwam de safetycar de baan op en dook Sebastian Vettel binnen voor intermediate banden net als de leider van de wedstrijd, Hamilton. Mercedes riep daarop ook Bottas binnen. Red Bull maakte meteen de beslissing om van banden te wisselen bij de RB15 van Verstappen en kwam terug in de wedstrijd op P3. Inmiddels was de safety car weer naar binnen. Charles Leclerc zat op dat moment op P5 aan de staart van Kevin Magnussen.

In ronde vijf leek Lance Stroll te profiteren door langer buiten te blijven, de Racing Point coureur zat inmiddels op de zevende plek. Kimi Raikkonen was in gevecht om positie 6, terwijl Sebastian Vettel op de eerste rang zat voor de strijd. Magnussen, nog steeds op de regenband, leek aan het kortste eind te trekken. De stewards stelden een onderzoek in naar een touché in de pitstraat tussen Leclerc en Romain Grosjean tijdens de pitstopcarrousel.

In ronde 9 wisselde Kevin Magnussen van rubber omdat zijn banden op waren. Lewis Hamilton ging nog steeds aan de leiding met achter hem zijn teamgenoot Valtteri Bottas op bijna drie seconden achterstand. Daardoor had Max Verstappen even vrije lucht op P3. In ronde veertien sloeg de pechduivel toe voor Daniel Ricciardo. De Australiër kreeg te maken met een opgeblazen Renault F1-krachtbron en moest met een grote rookwolk de auto parkeren. Een virtual safety car situatie tot gevolg. Charles Leclerc nam er zijn voordeel van door te wisselen naar een nieuwe set intermediate banden.

Twee ronden later was er groen en de raceleiding gaf het sein aan dat DRS was ingeschakeld. Max verstappen dacht er meteen voordeel van te hebben maar verloor bijna zijn auto gelukkig zonder gevolgen. Charles Leclerc, op P4, reed de snelste ronde van het moment in 1:27.696 terwijl op P1 Hamilton 1:31.5 reed. Carlos Sainz schoot rechtdoor bij het inkomen van een bocht in ronde 19. Het geluk was met de Spanjaard die geen schade opliep maar wel veel tijd verloor. Sainz zakte terug naar P14 achter teamgenoot Lando Norris. Ondanks dat het op de baan droger leek te worden, begon het in ronde 22 weer meer te regenen in de pitstraat. Voor het team van Haas maakte het blijkbaar niets uit en Kevin Magnussen haalde nieuwe banden en wisselde naar de zachte band.



Sebastian Vettel wisselde twee ronden later naar de droge soft band maar viel terug naar P11 achter de Haas van Romain Grosjean.. Bij Valtteri Bottas op P3 liep de druk op, Max verstappen zat in zijn kielzog te azen op een opening. Achter de Nederlander kwam Charles Leclerc opzetten. Bij Red Bull Racing nam men het heft in handen en riep Verstappen binnen voor nieuwe banden en wel de medium band. De Nederlander gaf zo P3 over aan Leclerc maar bleef voor Nico Hülkenberg. Een ronde later kwam ook Bottas naar binnen voor nieuwe medium banden. Verstappen maakte een 360-spin, maar bleef op de baan. Hij verloor wel een plek aan de Fin. Via de boordradio liet hij blijken niet blij te zijn met de wissel en liever de softband had gekregen. Veel coureurs wisselden naar de droge band terwijl Lando Norris spinde. Bij Ferrari wisselde men de intermediate-banden van Leclerc naar de rode band tijdens de virtual safety car die door de spin van Norris ingeschakeld was.

Lewis Hamilton kwam in ronde 29 binnen voor vers rubber en ging ook naar de soft band. Charles Leclerc maakte een harde schuiver en kwam langs de baan om vervolgens door zijn stuurfout de boarding met reclame van Mercedes aan gort te rijden. De safety car kwam meteen de baan op en Leclerc was boos maar ongedeerd. Sebastian Vettel maakte een tactische bandenwissel en ging terug naar de medium band. De Duitser kwam terug op P8 , ook Hamilton spinde en moest naar binnen. Verstappen kwam ook naar binnen maar maakte een goede pitstop. De Brit kreeg een nieuwe vleugel maar dit ging niet soepel. Bovendien was er een misverstand over de banden. Kortom grote paniek bij de Duitsers. Hamilton viel terug naar P5 en Bottas ging naar de leiding. Verstappen lag tweede gevolgd door Hulkenberg op P3 en de Toro Rosso van Albon op vier. Bottas kwam ook naar binnen en gaf de leiding over aan Verstappen. De stewards namen Hamiltons pitbezoek op de korrel voor een mogelijke straf, de Brit zou aan de verkeerde kant van een paaltje de pits ingereden zijn. In ronde 34 werd de race weer herstart nadat de safety car binnen kwam.

Max Verstappen kwam goed weg aan de leiding met achter hem Nico Hülkenberg. Lewis Hamilton kreeg een 5 seconden straf van de stewards toegewezen. Valtteri Bottas op dat moment op de derde positie kon vooralsnog het tempo van de Nederlander bijbenen en kwam dichter aan de Hulk. Hamilton kreeg nog een onderzoek aan zijn broek, de wereldkampioen zou te langzaam hebben gereden achter de safety car. Inmiddels opende Bottas de aanval op Hülkenberg. Hamilton ging inmiddels voorbij aan Albon. Ook Bottas schoof de Renault voorbij naar P3. Iets later leek Mercedes zich herpakt te hebben. Max Verstappen ging met een voorsprong van 9 seconden aan de leiding in ronde 39 voor Bottas. Hamilton op P3 probeerde dichterbij te komen. Kimi Raikkonen maakte een uitstapje gelukkig zonder gevolgen op het moment dat Verstappen de snelste raceronde reed in 1:27.623. De volgende uitvaller was Nico Hulkenberg in bocht 16. De Duitser kon niet remmen en belandde na 41 ronden in de bandenstapels. Wederom werd de safety car ingezet. Max Verstappen maakte een bandenwissel en ging naar een nieuwe set intermediate-banden en behield ondanks de wissel de leiding in de wedstrijd. Ook Sebastian Vettel wisselde naar intermediate-banden. In ronde 45 werd de safety car binnengeroepen en ging de race weer van start.

Het sein ging op groen en Max Verstappen was goed weg. Met nog zestien ronden te gaan wisselde Max naar een nieuwe set soft banden. De Nederlander viel terug naar P6 achter Lance Stroll. Door de pitstop van de Limburger kwam Hamilton weer aan de leiding maar die werd binnen geroepen samen met Bottas voor nieuwe banden. Een ronde later in nummer 48 leek het hele veld het voorbeeld van Verstappen en Mercedes te volgen. Verstappen pakte de leiding met Lance Stroll achter zich. Daniil Kvyat reed ook op podium positie met Valtteri Bottas achter zich op P4. De Nederlander reed de snelste tijd in 1:18.157 met een gat van 8,2 seconden op de Canadees Lance Stroll. Met nog 13 ronden te gaan in de wedstrijd passeerde Kvyat zijn opponent Stroll en leek de snelheid van de Verstappen aan te kunnen houden. Hamilton moest na een kort uitstapje weer naar de pits en bleef steken op P15 achter George Russell. Sebastian Vettel leek het licht te hebben gezien en reed de ene snelste ronde naar de andere die inmiddels op een tijd stond van 1:17.045. In ronde 58 raakten de Haas coureurs elkaar. Kevin Magnussen werd geraakt door Romain Grosjean maar konden door . Ook Valtteri Bottas spinde en ging van de baan af de grindbak in. De Safety Car werd weer het veld in geroepen. De Fin was teleurgesteld maar ongedeerd. Hamilton kwam wederom binnen voor een bandenwissel maar moest naar gebruikte softbanden.

In ronde 59 kwam de safety car weer binnen. Max Verstappen trok goed weg van Daniil Kvyat op P2. Lance Stroll op de derde positie zag Carlos Sainz achter zich, maar de Spanjaard werd door de Duitser verschalkt. Verstappen reed in 1:16.645 de snelste ronde en leek een extra punt te pakken met nog drie ronden te gaan. Sebastian Vettel zette de aanval in op Lance Stroll en ging de Canadees voorbij. Pierre Gasly viel uit in de slotfase. De Fransman raakte Alexander Albon en reed lek. In de voorlaatste ronde maakte Vettel zijn actie op Daniil Kvyat. De Rus verloor de strijd om P2. Max Verstappen won ijskoud de Grand Prix van Duitsland met de snelste raceronde. Sebastian Vettel eindigde op P2. Kvyat reed geweldig naar de derde positie. Lewis Hamilton kon niet meer dan de vijftiende positie afdwingen.

Uitslag Grand Prix van Duitsland
P	Coureur			Team					Tijd
1 Max Verstappen Aston Martin Red Bull Racing Honda 64 laps
2 Sebastian Vettel Scuderia Ferrari + 7.333s
3 Daniil Kvyat Red Bull Toro Rosso Honda + 8.305s
4 Lance Stroll SportPesa Racing Point F1 Team + 8.966s
5 Carlos Sainz McLaren F1 Team + 9.583s
6 Alexander Albon Red Bull Toro Rosso Honda + 10.052s
7 Kimi Raikkonen Alfa Romeo Racing + 12.214s
8 Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Racing + 13.849s
9 Romain Grosjean Rich Energy Haas F1 Team + 16.838s
10 Kevin Magnussen Rich Energy Haas F1 Team + 18.765s
11 Lewis Hamilton Mercedes AMG Petronas Motorsport + 19.667s
12 Robert Kubica ROKiT Williams Racing + 24.987s
13 George Russell ROKiT Williams Racing + 26.404s
RET Pierre Gasly Aston Martin Red Bull Racing Honda Dnf
RET Valtteri Bottas Mercedes AMG Petronas Motorsport Dnf
RET Nico Hulkenberg Renault F1 Team Dnf
RET Charles Leclerc Scuderia Ferrari Dnf
RET Daniel Ricciardo Renault F1 Team Dnf
RET Lando Norris McLaren F1 Team Dnf
RET Sergio Perez SportPesa Racing Point F1 Team Dnf

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS