Formule 1

Max Verstappen: "We hebben de engine-mapping en de lengte van het gaspedaal aangepast"

Uitgegeven door Johann Petermann • 28 april 2018 13:15

In het Formule 1 Café was er dit keer weer een gesprek van Olav Mol met Max Verstappen die vooruitblikken op de Grand Prix van Azerbeidzjan. Op de volgens Olav ‘lastige en gemene’ eerste vraag: Wie gaat er naar de finale van de Champions League?, antwoordde Max dat hij het liefst Liverpool en Bayern door ziet gaan. Dan wordt er serieus gevraagd over wat er voorviel in de eerste vrije training.


“De auto was goed maar wel een klein momentje gehad waardoor ik niet verder kon. Ik kon hem in eerste instantie terug naar de pits rijden maar aan de voorkant liep de olie eruit toen sloeg die af."

Olav vervolgt dat hij het raar vond dat de auto naar links draaide aangezien de bocht ook naar links is en dan vaak de auto rechtsom draait. “Ja heel gek, ik probeerde hem te corrigeren maar met zo’n brede banden kan de auto ineens snel de andere kant opdraaien,” antwoord Max. “Je hebt hier ook geen downforce omdat we met een kleine achtervleugel rijden dus dit circuit is altijd glad en glijden.

Olav vraagt vervolgens of ze veel verliezen op het rechte stuk waarop Max zegt dat die sector moeilijk in te schatten is omdat je een slipstream kan krijgen en dat scheelt al 3 ŕ 4 tienden in de rondetijd. Maar vanwege de kleine achtervleugel zijn ze toch behoorlijk snel op het rechte stuk. “Het duurde even voordat ik de auto had hoe ik hem wilde, dat gebeurde pas na de longruns want als je een groot gedeelte mist van de eerste vrije training loop je natuurlijk een beetje achter de feiten aan. We hebben de engine mapping en de lengte van het gaspedaal aangepast dus dat ziet er een stuk beter uit nu.” Ook had Verstappen een klein probleem met een defecte sensor maar hij verklaarde dat ze die inmiddels vervangen hadden en dat het geen probleem meer vormt."

Tenslotte komt Olav met de verwachting dat het zondag flink gaat waaien, ongeveer windkracht 6. Verstappen is hiervan op de hoogte en vertel Olav het volgende: “Dat gaan we wel merken ja, we hebben veel simulaties gedaan met wind dus we weten precies wat er aan gaat komen. Je verliest veel op het rechte stuk en in belangrijke bochten staat de wind net verkeerd dus het wordt een stuk moeilijker en we gaan veel langzamere rondetijden neerzetten,” concludeert de Nederlander.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS