Max Verstappen kampt met balansgebrek in problematische Red Bull RB21
Uitgegeven door Bas Kaligis • 16 april 2025 17:00
Max Verstappen worstelt met ernstige balansproblemen in zijn Red Bull RB21, wat het team dwingt tot een grondige heroverweging van hun aanpak voor de rest van het Formule 1-seizoen.

De situatie bij Red Bull staat in schril contrast met vorig jaar. Tijdens de Grand Prix van Bahrein in 2024 behaalde Verstappen zijn vijfde grand chelem, met de dichtstbijzijnde niet-Red Bull coureur bijna een halve minuut achter hem. Dit jaar finishte de Nederlander meer dan dertig seconden achter de winnaar en worstelde met een gebrek aan balans in zijn auto.
De recente problemen bij Red Bull kunnen deels worden toegeschreven aan het vertrek van sleutelfiguren. Adrian Newey verliet het team ongeveer een jaar geleden naar Aston Martin, terwijl Rob Marshall (voormalig chief engineering officer) in 2023 overstapte naar McLaren. Ook sportief directeur Jonathan Wheatley vertrok om teambaas te worden bij Sauber/Audi. Daartegenover staat dat figuren als Paul Monaghan (chief of engineering), Pierre Waché (technisch directeur) en Enrico Balbo (hoofd aerodynamica) wel bij het team zijn gebleven.
Teambaas Christian Horner erkent dat er problemen zijn met de correlatie tussen wat het team in de windtunnel en simulaties ziet en wat er daadwerkelijk op de baan gebeurt. "De problemen worden begrepen. Ik denk dat het probleem is dat de oplossingen, met wat we zien in onze tools vergeleken met wat we op dit moment op de baan zien, niet correleren", legt Horner uit.
Deze correlatieproblemen hebben een grote impact op de prestaties van de RB21. Red Bull werkte hard aan het verbreden van het werkvenster voor de auto van dit jaar en was bereid wat prestaties op te offeren om dit te bereiken. In Bahrein kwam er na de race een gespannen sfeer binnen het team en doken de topmanagers meteen achter gesloten deuren. "Ik denk dat het duidelijk is dat we begrijpen wat het probleem is. Het gaat om het implementeren van een oplossing. Het is de ingangsfase van mid-corner naar mid-corner die moet worden aangepakt", zei Horner.
Ondanks alle problemen behoudt Verstappen een nuchtere houding. "Ik ben niet iemand die bij positieve of negatieve scenario's zich daardoor laat beïnvloeden, blijf gewoon heel neutraal. Je moet gewoon blijven werken”, zegt Verstappen.