Max Verstappen is er duidelijk over: Laurent Mekies is de sleutel tot het succes in Monza
Uitgegeven door Peter Vader • 9 september 2025 05:49
Max Verstappen boekte een overtuigende overwinning tijdens de Grand Prix van Italië, maar benadrukte dat dit succes niet alleen aan zijn stuurmanskunst te danken was. Volgens de Nederlandse coureur speelde Laurent Mekies, de nieuwe teambaas van Red Bull, een doorslaggevende rol in de wederopstanding van het team. Na een moeilijke periode waarin Red Bull de aansluiting met de top leek te verliezen, volgde een strategische wissel: Christian Horner werd vervangen door Laurent Mekies. De komst van deze technisch onderlegde leider zorgde voor een frisse wind binnen het team. Verstappen: "Tot nu toe hebben we veel races gehad waarin we de afstelling wat lukraak en extreem hebben gewijzigd, een teken dat we de controle niet hadden en niet helemaal begrepen wat we moesten doen."

Technische orde gebracht
De veranderingen onder Mekies’ leiding lieten al snel hun vruchten zien. Verstappen behaalde in Monza zijn derde seizoenszege met een indrukwekkende voorsprong van 19 seconden op Lando Norris. Hij roemde vooral de gestructureerde aanpak van zijn nieuwe teambaas: "Met Laurent, die een technische achtergrond heeft, zijn de vragen die de engineers stellen de juiste. Vragen die gebaseerd zijn op gezond verstand. En dat werkt heel goed." Volgens Verstappen zorgde deze aanpak ervoor dat het team nu beter in staat is om uit testdata duidelijke richtingen af te leiden. Dat proces wierp zijn vruchten af: "In Zandvoort zag ik al een stap vooruit, die werkte prima, en hier in Monza hebben we verdere vooruitgang geboekt, nog duidelijker."
Meer controle in de auto
Niet alleen het team profiteert van de veranderingen, ook Verstappen zelf voelt het verschil op de baan. Hij beschrijft hoe de auto nu veel voorspelbaarder en stabieler aanvoelt: "Vroeger voelde het alsof ik passagier in de auto was. Sommige races waren ongelijkmatig. Nu is er eindelijk meer balans en gedragen zelfs de banden zich voorspelbaarder." Ondanks enige slijtage aan het einde van de eerste stint bleef Verstappen kalm en gefocust: "Toen ik de leiding weer had, concentreerde ik me op mijn tempo en ging alles goed. Pas in de laatste zes tot acht ronden van de stint begon ik wat moeite te krijgen met de medium banden."
Blik op het seizoen
Verstappen blijft echter realistisch over de kansen voor de rest van het seizoen. De sterke prestaties op Monza zijn volgens hem mede te danken aan de lage downforce-instellingen van het circuit: "Ik denk dat het nog steeds sterk afhangt van het circuit. Hier rijden we met weinig downforce, en het lijkt erop dat onze auto onder deze omstandigheden competitiever is." Hij hoopt dat de recente inzichten ook op andere circuits renderen: "Het positieve is dat we nu beter begrijpen hoe we de auto competitiever kunnen maken, en ik hoop dat dit zich in de volgende races voortzet, ook al zullen sommige circuits gunstiger zijn dan andere."




Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!




