Max Verstappen en Chris Lulham schrijven geschiedenis in de Groene Hel
Uitgegeven door Johan van de Kerkhof • 28 september 2025 10:50
Precies 100 jaar nadat de eerste steen werd gelegd voor het unieke circuit in de Eifel, schrijven Max Verstappen en Chris Lulham geschiedenis op de Nürburgring-Nordschleife. De viervoudig en regerend Formule 1-wereldkampioen won samen met zijn vriend en teamgenoot de negende race van de ADAC Nürburgring Langstrecken-Serie in de Groene Hel.
Max Verstappen en Chri Lulham schrijven na 100 jaar geschiedenis
In de Ferrari 296 GT3 van EMIL FREY RACING verwezen ze Dennis Fetzer, Jann Mardenborough en Fabio Scherer in de Ford Mustang GT3 van het Haupt Racing Team met 24,496 seconden naar de tweede plaats. In de zusterauto eindigden Vincent Kolb en Nordschleife-specialist Frank Stippler na vier uur op de derde plaats. Voor Verstappen was de overwinning in de 57e ADAC Barbarossapreis van MSC Sinzig de eerste GT3-race, de eerste deelname in een multiclass-deelnemersveld en de eerste overwinning buiten de Formule 1 sinds hij in de koningsklasse rijdt – althans in de echte motorsport. In de digitale Nürburgring Langstrecken-Serie had Verstappen in seizoen 5 al twee overwinningen behaald.
tijdens de kwalificatie plaatste Max zich als derde achter Stippler en Christian Krognes
In de kwalificatie moest Verstappen zich nog gewonnen geven. Christian Krognes, die momenteel het ronderecord op de NLS-variant van Kurzanbindung en Nordschleife in handen heeft, verzekerde zich op een opdrogende baan in de Aston Martin Vantage GT3 van de poleposition met een tijd van 8:06,057 minuten. De tweede plaats ging naar dubbelstarter Stippler, die in de JUTA RACING Audi R8 LMS GT3 2,119 seconden achterbleef op de beste tijd. Verstappen stond tijdens de tijdtraining tijdelijk aan de leiding, maar uiteindelijk kwam de Nederlander 3,069 seconden tekort. Toch was de belangstelling van het publiek voor de volbloedracer enorm. In het rennerskwartier en op de startgrid volgden talrijke fans het optreden van de Formule 1-ster.
Verstappen pakt meteen de leiding na de start
Bij de start van de race nam Verstappen in bocht één de leiding over en bouwde tijdens zijn dubbele stint zijn voorsprong uit tot ongeveer een minuut op Stippler. Lulham nam de cockpit van de Ferrari over nadat Max 14 rondes had gereden voor de laatste twee stints en leverde een sterke prestatie in directe vergelijking met Kolb en de tweede Mustang-bemanning. “Het voelt geweldig om hier bij mijn eerste race te winnen”, zegt Verstappen. “Mijn doel is om ooit mee te doen aan de 24-uursrace op de Nürburgring. Daarom hopen we volgend jaar nog meer NLS-races te rijden.” Ook Lulham was overweldigd: “Ongelooflijk, ik kan het nog steeds niet geloven. De auto was fantastisch, maar rijden met zoveel verkeer op de baan was allesbehalve eenvoudig.”
Dennis Fetzer Jann Mardenborough Fabio Scherer eindigde als tweede in de HRT Ford Mustang
De verslagen coureurs gaven allemaal toe dat ze het geen probleem vonden om uiteindelijk achter te blijven bij de viervoudig wereldkampioen. “Het is geweldig om met iemand als Max Verstappen op het podium te staan. Dat was fantastisch. Ik ben zelden opgewonden, maar vandaag was ik dat wel een beetje”, zei Fetzer. Ook Mardenborough was enthousiast over de prestaties van het Ferrari-duo: “Het was ontzettend gaaf om samen met Max en Chris te racen.” Stippler was vooral tevreden met de nieuwe podiumplaatsen: “Ons doel was om aan het einde van het seizoen beter te staan dan in maart en we zijn goed op weg. Aan het einde achter de beste coureur ter wereld op het podium staan, is helemaal oké. Ik had vast gerekend op de overwinning van Max en Chris.”
Frank Stippler had veel respect voor Max Verstappen en vond het helemaal niet erg om van hem te verliezen
Over de beste coureur gesproken: voor zijn buitengewone prestatie tijdens zijn GT3-debuut werd Verstappen na de race door vertegenwoordigers van de wedstrijdleiding, de coureurs AG van de ILN (Interessengemeinschaft Langstrecke Nürburgring) en de racecommentatoren uitgeroepen tot ‘coureur van de race’.
Achter het top trio volgde meteen de volgende grote verrassing. Dominik en Marcel Fugel reden samen met Benny Leuchter in de Audi R8 LMS GT3 Evo II naar de vierde plaats. De auto rijdt op de door Volkswagen ontwikkelde biobrandstof E20 Gasoline, die voor 60% uit hernieuwbare bronnen bestaat. Een geweldig debuut voor de eerste duurzame GT3-bolide in de Groene Hel.




