Formule 1

Max Verstappen: "De hele linkerzijde van de vloer was kapotgescheurd"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 5 juli 2022 06:33 • Print artikel

Max Verstappen is zondag zevende geworden in de Grand Prix van Groot-Brittannië. De Nederlander startte de wedstrijd op het circuit van Silverstone als tweede en wist na het doven van de lichten direct aan Carlos Sainz voorbij te gaan. Vanwege een zware crash voor Zhou Guanyu – die wonder boven wonder ongedeerd bleef – werd de wedstrijd stilgelegd. Bij de herstart kwam Verstappen niet voorbij aan Sainz, maar door een foutje van de Ferrari-coureur in Becketts kon Max alsnog een plekje opschuiven. Een lekke band en schade aan de vloer van de RB18 gooiden vervolgens roet in het eten van de wereldkampioen, waardoor een moeizame wedstrijd uiteindelijk werd afgesloten met een zevende plek. Carlos Sainz kwam als eerste over de meet en scoorde de eerste overwinning uit zijn Formule 1- carrière. Sergio Pérez en Lewis Hamilton completeerden het podium. Door de vierde plek van Charles Leclerc blijft de schade in het kampioenschap beperkt.

Carbon vliegt door de lucht

“De start was wéér goed, maar ik werd helemaal naar binnen gedrukt”, beschrijft Max zijn wedstrijd vanaf de herstart. “Ik moest daarom wat van het gas af in de eerste bocht. De snelheid was daarna gewoon goed en ik kwam ook steeds dichter bij Carlos in de buurt. Hij maakte een foutje waardoor ik op kop kwam te liggen.”

Hierna ging het echter mis voor de Oracle Red Bull Racing-coureur, die schade aan zijn vloer opliep: “In bocht vijf lag een stuk carbon. Op het moment dat ik dat zag liggen, kon ik niet meer naar links of rechts gaan, dus ik probeerde het maar zo recht mogelijk te raken. Dat heeft echter de hele linkerzijde van de vloer kapotgescheurd. Als je dan aan het rijden bent voel je dat je geen balans meer hebt en veel rondetijd verliest. Toen ik uitstapte keek ik naar de vloer en zag ik dat alles eraf lag. Vooral met deze auto’s, waar de vloer het allerbelangrijkst is, verlies je dan heel veel downforce.”

Het kostte Verstappen enorm veel tijd: “Je zag dat ik van het een op het andere moment anderhalf, twee seconden verloor. Dat is de hele race zo gebleven. Omdat de schade aan de linkerkant zat, zijn alle rechterbochten enorm lastig en daar heb je er op dit circuit best veel van. Het was niet fijn, maar uiteindelijk hebben we nog een paar punten kunnen pakken.”

Start F1 Silverstone

Onder een bewolkte hemel gaat de tiende Grand Prix van het seizoen van start. Max Verstappen komt op de softs uitstekend weg van zijn plek en is na een aantal meter al aan Carlos Sainz – die op de mediums is gestart – voorbij. Verderop in het veld gaat het mis: George Russell, Pierre Gasly en Zhou Guanyu raken elkaar, waarbij laatstgenoemde over de kop slaat en via de bandenstapels de hekken in vliegt. De wedstrijdleiding besluit de wedstrijd direct stil te leggen. Het duurt hierna even voordat gemeld wordt dat de jonge Chinees uit de benarde situatie is bevrijd en ogenschijnlijk ongedeerd is. In de mêlee lopen verschillende coureurs schade op, al is deze voor George Russell en Alexander Albon te groot om hun weg nog te kunnen vervolgen.

Het is 15:56 uur lokale tijd als de wedstrijd in de oorspronkelijke startopstelling hervat wordt. Carlos Sainz is ditmaal beter weg en doet zijn uiterste best zijn Ferrari zo breed mogelijk te houden. Hij houdt Max achter zich en leidt aan het einde van het rondje het veld. Achter het tweetal vormen Charles Leclerc, Sergio Pérez, Lando Norris en Lewis Hamilton de top zes. Pérez loopt door een aanrijding met Leclerc schade aan zijn voorvleugel op en dient vroegtijdig naar binnen te komen voor een nieuwe.

In ronde tien schiet Sainz van de baan in Becketts, waardoor Verstappen relatief eenvoudig een plekje naar voren kan opschuiven en de leiding in de wedstrijd overneemt. De Nederlander loopt even later echter een lekke band op en valt door de noodgedwongen pitstop terug naar de zesde plaats. De problemen lijken daarmee nog niet voorbij: de balans van de RB18 is door schade aan de vloer verstoord en Max lijkt grote moeite te hebben met het besturen van zijn bolide.

De wereldkampioen komt in ronde 24 opnieuw naar binnen en wisselt ditmaal naar een setje harde banden. De gripproblemen blijven aanhouden en Max valt ten prooi aan Esteban Ocon die de achtste plek van hem overneemt. Lang genieten van de extra punten kan de Fransman echter niet, aangezien de Alpine even later stilvalt op het rechte stuk richting Copse. De safety car wordt naar buiten gestuurd.

Met nog tien ronden te gaan, wordt het veld weer losgelaten. Er volgt een fantastische slotfase met gevechten over een weer. Carlos Sainz trekt uiteindelijk aan het langste eind en wint voor het eerst in zijn Formule 1-carrière een race. Sergio Pérez wordt tweede, Lewis Hamilton completeert voor eigen publiek het podium. Charles Leclerc valt terug naar de vierde plaats, gevolgd door Fernando Alonso en Lando Norris die de rest van de top zes vormen. Max Verstappen houdt Mick Schumacher achter zich en weet de schade in het kampioenschap enigszins te beperken door als zevende over de meet te komen.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS