Formule 1

Masashi Yamamoto: "Bij McLaren hadden we dit succes nooit kunnen behalen"

Uitgegeven door Bart • 6 januari 2022 11:02 • Print artikel

Honda sloot het verblijf in de Formule 1 af met de wereldtitel van Max Verstappen. De leiding van de Japanse fabrikant had dit ten tijde van de samenwerking met McLaren nooit kunnen vermoeden. Honda zag het destijds niet meer zitten en wilde de stekker er al eerder uittrekken, maar gelukkig voor Red Bull en Verstappen deden ze dat niet.

Max Verstappen


De samenwerking tussen McLaren en Honda verliep dramatisch. In 60 races werd geen enkel podium behaald en de coureurs vielen met de regelmaat van de klok uit door technische problemen. Technisch directeur Masashi Yamamoto zag het niet meer zitten. "Het was de eerste keer dat ik echt geen hoop voor de toekomst meer had", aldus de Japanner in een interview met The Race. "Sommige directeuren zeiden ook 'waarom gaan we hier nog mee door? Waarom houden er niet gewoon mee op?'. Ik dacht zelf ook dat dat de beste oplossing was. Er was geen licht aan het einde van de tunnel."

Uiteindelijk gingen beide partijen uit elkaar, maar Honda verliet de F1 niet. Het ging verder met Toro Rosso. Yamamoto: "Het was Franz Tost die als eerste uitsprak dat Honda het wel zou kunnen. Hij heeft ons overgehaald om door te gaan. Hij gaf ons het vertrouwen terug. Daarna zijn we de gesprekken met Helmut Marko aangegaan."

Yamamoto zag een kentering ontstaan. "In tegenstelling tot bij McLaren konden we meer communiceren met andere directeuren, van de F1 en van de andere teams. Dat hielp op technisch vlak. We kregen meer informatie en dat hielp om te overleven. Bij McLaren zeiden ze alleen 'wij doen de politiek en jullie hoeven alleen een motor te leveren. Bij Red Bull konden we met meerdere partijen in gesprek."

Yamamoto is trots op de wereldtitel met Verstappen, maar geeft toe dat een dergelijk succes bij McLaren niet mogelijk was geweest. "Als we met McLaren door waren gegaan, hadden we nooit zo succesvol kunnen zijn. McLaren ook niet. De grootste reden is dat we slecht aan de samenwerking zijn begonnen. De communicatie moet meteen goed zijn en dat was bij McLaren niet het geval. Bij Toro Rosso en Red Bull was dat wel direct goed en dat was de sleutel tot ons succes. Het was een restart die we echt nodig hadden."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS