Liam Lawson geeft tekst en uitleg: "Er is gekeken naar alles wat tot die situatie leidde"
Uitgegeven door Bas Kaligis • 7 november 2025 21:08
Liam Lawson heef excuses ontvangen van de FIA na het levensgevaarlijke incident met marshals tijdens de Grand Prix van Mexico. De Nieuw-Zeelander reed na zijn pitstop bijna twee officials aan die de baan overstaken bij het uitkomen van bocht 1 op het Autódromo Hermanos Rodríguez.

De FIA kondigde direct een volledig onderzoek aan naar hoe de situatie zo uit de hand had kunnen lopen. Een verklaring op zondagavond verduidelijkte dat een instructie om marshals de baan op te sturen voor het verwijderen van debris was ingetrokken op het moment dat Lawson zijn pitstop maakte. Toch trof de Racing Bulls-coureur bij bocht 1 twee officials aan die de baan overstaken.
Lawson uitte via de boordradio zijn schrik. "Ik had ze kunnen doden", riep hij. In de geschiedenis van de Formule 1 kwam een marshal om het leven toen Tom Pryce hem raakte tijdens de Grand Prix van Zuid-Afrika in 1977, waarbij ook de Welshman zelf overleed. Enkele dagen na de race in Mexico publiceerde OMDAI, de Mexicaanse nationale sportautoriteit, een verklaring waarin Lawson de schuld kreeg. Volgens hen had hij onvoldoende afgeremd onder gele vlaggen.
Die verklaring was niet de officiële uitleg van de FIA, want het onderzoek liep nog. De FIA volgde snel met een tegenverklaring waarin Lawson van alle blaam werd gezuiverd. In São Paulo reageerde Lawson voor het eerst. "Ik was erg verrast", lachte hij. "De verklaring van de FIA was heel duidelijk en accuraat. Ik hoef niet veel meer toe te voegen. Er is gekeken naar alles wat tot die situatie leidde, naar het feit dat zij daar werden verrast, en naar alles wat ik in de auto deed om af te remmen en hen te ontwijken. Ik nam een compleet andere lijn dan tijdens de hele race. Maar ja, ik was extreem verrast. Ben dat nog steeds!"
Lawson onthulde dat hij zondagavond een gesprek met de FIA had gehad. "Ik waardeerde dat enorm", aldus de coureur. "Ik begrijp dat we in een sport zitten met enorm veel variabelen. Zoiets mag niet meer gebeuren en zou niet moeten gebeuren, maar er bestaat altijd een kans dat zoiets toch gebeurt. Het belangrijkste is dat er nu actie wordt ondernomen om het te voorkomen. Ik had nergens een probleem mee."




