Lewis Hamilton krijgt alibi: Ferrari is 'goed georganiseerde chaos'
Uitgegeven door Bas Kaligis • 2 november 2025 14:12
Lewis Hamilton presteert in zijn eerste seizoen bij Ferrari niet zo slecht als de statistieken suggereren. Dit komt na een complex aanpassingsproces aan de unieke Ferrari-manier van werken. Dat is de mening van Esteban Gutiérrez, voormalig Sauber- en Haas-coureur die ook tijd doorbracht als test- en reservecoureur van Ferrari.

Hamilton sloot zijn recordbrekende Mercedes-carrière af om naar Ferrari te gaan. Met twintig rondes van 2025 achter de rug moet Hamilton nog zijn eerste Ferrari-podium scoren en moest hij terugvechten vanuit alarmerende dieptepunten in zowel prestaties als mentaliteit. De tweede seizoenshelft verliep belovender, een trend die vorige keer in Mexico doorging. Hamilton kwalificeerde zich als derde en reed in die positie tot hij tien seconden tijdstraf kreeg voor het verlaten van de baan en voordeel behalen tegen Max Verstappen. Hij finishte als achtste.
Gutiérrez werd tijdens de F1 Nation-podcast gevraagd of hij vindt dat Hamilton vooruitgang boekt als Ferrari-coureur. "Ik denk van wel, en het lijkt erop dat hij zich dit weekend op de een of andere manier comfortabeler voelde met de auto, gezien zijn opmerkingen. Misschien is hij nu niet zo blij, maar het is zeker een proces geweest. Ik heb bij Ferrari gewerkt en ik begrijp de verschillen tussen een Engels team en een Italiaans team."
Naast zijn 59 grand prix-starts bij Sauber en Haas en zijn tijd bij Ferrari, diende Gutiérrez ook als reserve- en ontwikkelingscoureur van Mercedes. Hij blijft tot op de dag van vandaag betrokken bij het team als ambassadeur.
Omdat hij de verschillen begrijpt tussen een team als Ferrari en teams als Mercedes en Haas met hun bases in het Verenigd Koninkrijk, werd hij gevraagd uit te breiden over wat die zijn.
"Ferrari heeft veel passie. Het is een goed georganiseerde chaos. Niet om iets slechts over hen te zeggen. Ik hou echt van Ferrari. Ik denk dat het de droom van elke coureur is om Ferrari-coureur te zijn, diep in zijn hart. Maar ik denk dat winnen met Ferrari een veel grotere uitdaging is dan winnen met elk ander team, en daarom hebben alle kampioenen het moeilijk die nog geen kampioen waren met Ferrari en probeerden naar Ferrari te komen om kampioen te worden."
Vanuit dat perspectief is Hamiltons prestatie dit jaar volgens Gutiérrez niet zo slecht als het eruitziet. Hamilton nam de Ferrari-uitdaging aan met slechts een handvol vertrouwde mensen aan zijn zijde. Teambaas Fred Vasseur is een figuur die Hamilton goed kent uit zijn juniorcarrière. Ferrari's contract met Loïc Serra van Mercedes als technisch directeur chassis betekende dat nog een voormalige bondgenoot aan boord was.
Zou Hamilton beter af zijn geweest als hij enkele Mercedes-ingenieurs had meegenomen naar Ferrari? Gutiérrez: "Niet per se, want als je een structuur van een ander team meeneemt, een heel andere cultuur, en je plaatst die structuur in een team dat heel anders is eromheen, werkt het waarschijnlijk niet."
"Ik denk dat je vanaf nul moet bouwen en moet proberen de cultuur van het team te begrijpen, wat in veel opzichten de Italiaanse cultuur is. Lewis is heel slim. Hij is vele jaren een geweldige wereldkampioen geweest en hij weet hoe hij weet hoe te winnen. Ik weet zeker dat hij zijn best doet om te optimaliseren en de cultuur te begrijpen en het team rond hem op te bouwen binnen die cultuur."




