Legaal en innovatief ontwerp remmen? 'McLaren F1 heeft voordeel met innovatief remsysteem'
Uitgegeven door Bas Kaligis • 13 mei 2025 10:20
McLaren lijkt een technisch voordeel te hebben met het koelen van het innovatief remsysteem waardoor het team lagere bandentemperaturen kan handhaven dan rivaliserende teams. Deze innovatie zou volgens voormalig McLaren-medewerker Martin Buchan kunnen verklaren waarom de MCL39 zo sterk presteert tijdens races.

Het voordeel van McLaren is vooral zichtbaar over langere raceafstanden. Tijdens de Grand Prix van Miami finishten Oscar Piastri en Lando Norris meer dan 30 seconden voor hun dichtstbijzijnde concurrent op een circuit met hoge baantemperaturen en bandenslijtage.
Concurrerende F1-teams hebben opgemerkt dat McLarens voordeel lijkt voort te komen uit het vermogen om de bandentemperatuur lager te houden. Terwijl bij andere teams de prestaties afnemen naarmate de temperaturen stijgen, kan McLaren onverminderd doorgaan met racen.
De FIA heeft na Miami de remontwerpen van de MCL39 grondig onderzocht tijdens de gebruikelijke controles na de race. Hoewel de bevindingen pas later deze week officieel worden bevestigd, wijzen eerste indicaties erop dat het ontwerp als legaal wordt beschouwd.
Buchan, die onderzoek deed naar 'faseveranderende materialen' tijdens zijn tijd bij McLaren Advanced Technologies, suggereert dat deze technologie wordt toegepast in de remmen. Deze materialen zouden van vast naar vloeibaar veranderen bij een bepaalde temperatuur, waardoor de temperatuur van de remtrommels niet verder stijgt en er minder warmte wordt overgedragen naar de banden.
Als deze hypothese klopt, zullen andere teams in de Formule 1 waarschijnlijk proberen deze innovatie te kopiëren. Red Bull Racing zou mogelijk al met soortgelijke experimenten bezig zijn, wat de ongebruikelijke remproblemen van Max Verstappen tijdens recente races zou kunnen verklaren.