Formule 1

Kondigt de FIA een korter format raceweekeinden aan voor alle GP's van het seizoen 2021?

Uitgegeven door Peter Vader • 30 december 2020 16:17

Volgens rondzingende geruchten kondigt de FIA mogelijk een korter raceweekendformat aan voor alle ronden van het F1-seizoen 2021. Het traditionele raceweekend voor de Formule 1 bestond uit twee trainingen van 90 minuten op vrijdag, gevolgd door een training van 60 minuten op zaterdag voorafgaand aan de kwalificatie, waarna de race op zondag werd verreden. Maar in een update van het reglement voor het seizoen 2021, zoals gemeld in een bericht van planetf1.com, zou de FIA kunnen aankondigen dat beide sessies op vrijdag nu 60 minuten zullen duren in plaats van 90, waarbij de resterende 60 minuten van zaterdag ongewijzigd blijft. "Twee vrije trainingen (P1 en P2), die elk een uur duren en met tussenpozen van minstens twee en een half uur, zullen plaatsvinden op de tweede dag van het evenement", volgens het hernieuwde reglement.

FIA logo vlag

Nieuwe minimale tijd
Een andere gemelde verandering is dat de minimale tijd tussen de tweede en derde trainingssessie wordt verlengd van achttien-en-een-half uur naar negentien uur. "Een nieuwe vrije training (P3), die een uur duurt en niet minder dan negentien uur na het einde van P2 begint, zal de dag voor de race plaatsvinden." Deze wijzigingen moeten nog worden toegevoegd aan het officiële FIA-sportreglement voor het seizoen 2021.

Twee- of driedaagse concept?
De Formule 1 experimenteerde eigenlijk met een korter raceweekend tijdens de Emilia Romagna Grand Prix vanwege de logistieke spanningen, waardoor het evenement werd teruggebracht tot twee dagen actie op het circuit. FP1 en FP2 werden geschrapt in Imola, waardoor er zaterdag een training van 90 minuten overbleef voor de kwalificatie. Terwijl er sommigen in de paddock waren die het tweedaagse concept leuk vonden, gaven anderen het een negatieve beoordeling. "Ik denk dat het vanuit het perspectief van een fan bekeken moet worden en de vraag moet worden gesteld: houden de fans van dit soort format?", vroeg Racing Point-baas Otmar Szafnauer zich af, zoals geciteerd door Motorsport.com. "Ik dacht dat ik het wel leuk zou vinden, maar het is een beetje vreemd voor mij. Na 23 jaar vrijdag, zaterdag en zondag te hebben gehad, voelt het een beetje vreemd en onnatuurlijk aan. “Toen ik het weekend inging, stond ik er helemaal voor open, dacht dat ik het leuk zou gaan vinden. Maar nu heb ik het ongemakkelijke gevoel dat het niet goed is en niet de Formule 1."

Minder tijd buitenshuis
McLaren-teambaas Andreas Seidl was echter wèl een fan van het tweedaagse evenement. "We houden van dit formaat van twee dagen, dit compacte formaat", zei hij. “We houden van deze extra uitdaging om zaterdagochtend binnen die 90 minuten de baas te zijn over je eigen spel. Maar uiteindelijk is het een discussie die wordt geleid door de Formule 1. Het hangt natuurlijk sterk af van de contracten die zijn afgesloten met promotors, met tv-stations enzovoort. Als het iets is dat ons ook zou kunnen helpen bedrijfskosten te besparen en ons ook zou helpen om minder tijd buitenshuis door te brengen, vooral voor onze monteurs en ingenieurs, dan zullen we daar positief over zijn."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS