Kevin Magnussen vol lof over de banking op Zandvoort: "Close racen en inhalen"
Uitgegeven door Frank Korsel • 31 augustus 2022 12:01
Komend weekend staat de Nederlandse Grand Prix op het CM.com Circuit Zandvoort weer op het programma, voor de meeste coureurs is dit de tweede editie die ze rijden, maar voor Kevin Magnussen wordt het zijn vuurdoop het op het vernieuwde circuit.
Na een jaar aan de zijlijn werd Kevin Magnussen tijdens de wintertests in Bahrein weer opgeroepen bij het team van Haas. Na een aantal hele sterke resultaten aan het begin van het seizoen, valt het team de laatste race wat terug. Maar dat mag de pret natuurlijk niet drukken, Magnussen maakt zijn debuut op het vernieuwde circuit, maar heeft al heel wat kilometers gereden op het Circuit Zandvoort: “Ik reed op Zandvoort in de Formule 3 en daarvoor ook in de Formule Renault 2.0 en ik heb altijd van het circuit gehouden. Het is een beetje veranderd sinds ik er voor het laatst reed, maar van wat ik op tv zag, heeft het nog steeds hetzelfde soort karakter en is het nog steeds net zo prikkelend." Met bekende namen als Felix Rosenqvist, Daniel Abt en onze eigen Nigel Melker scheurde de Deen uit Roskilde in 2011 tijdens de Masters of Formula 3 over het circuit. Hij eindigde toen op de derde positie.
Zandvoort is een circuit waar hoge snelheden worden gehaald, maar er zijn ook genoeg bochten waar de auto moet beschikken over een heleboel downforce. Deze combinatie is de Haas VF-22 niet op het lijf geschreven: “Specifiek voor de VF-22 weet ik het niet echt, maar het zal geweldig zijn om daar met een Formule 1-auto rond te rijden. Het is een van die plekken uit de jaren zeventig en tachtig, dus je krijgt echt een beetje nostalgie als je daar rondrijdt in een Formule 1-auto. Het wordt belangrijk, dus ik ben opgewonden en kijk er naar uit."
Magnussen spreekt vol lof over de banking op het circuit: “Een banking betekent dat je verschillende lijnen veel beter kunt gebruiken, zodat je uit het kielzog van de voorligger kunt komen en toch snel door bochten kunt gaan en het is beter voor close-racen en inhalen. Met deze nieuwe auto's denk ik dat Zandvoort een van de circuits wordt waar het gemakkelijker wordt om in te halen, dus we zullen meer zien zoals we in Hongarije deden."




