Jos Verstappen na rustdag lekker bezig in de MRF Tyres East African Safari Classic Rally
Uitgegeven door Bas Kaligis • 11 december 2025 11:30
Jos Verstappen is na de rustdag van de MRF Tyres East African Safari Classic Rally weer lekker bezig met P4 in Special Stage 13, P2 in Special Stage nummer 14 en opnieuw P2 in de 15e Special Stage. Voor de rustdag won Verstappen zelfs de zevende proef, maar verloor hij kort daarop in de negende etappe een paar uur door tegenslag. Zo is een topklassering in het overall-klassement buiten het zicht. Ook Roger Hodenius zit elke Special Stage rond de toptien en is zo de beste Nederlander in het overall-klassement in de top tien. Remon Vos, aanvankelijk ook in de voorste gelederen, viel na Special Stage 10 en 11 ver terug in het klassement.

Aan het einde van dag 6 blijft Baldev Chager de algemene leiding stevig in handen houden in de MRF Tyres East African Safari Classic Rally. De klassieke rally hervatte woensdag de actie na een welverdiende rustdag, waarbij de deelnemers drie veeleisende proeven in Kajiado County voor de kiezen kregen.
Chager, genavigeerd door Gareth Dawe – die zijn verjaardag vierde – voltooide de dag in hun Porsche 911 met een totaaltijd van 11:56:59.1. Ondanks ruw terrein, overstekende dieren en losse ondergrond bleef Chager kalm en consistent om zijn voorsprong door alle drie de proeven te verdedigen.
Harry Hunt, samen met Steve McPhee in hun Porsche 911, blijft stevig op de tweede plaats met een tijd van 12:13:25.2, op 16 minuten en 26.1 seconden achterstand. Evgeny Kireev en PG Andersson, eveneens in een Porsche 911, behouden de derde positie met een totaaltijd van 12:23:04.8, slechts 9 minuten en 39.6 seconden verderop.
Jourdan Serderidis en Grégoire Munster in hun Porsche 911 Carrera SC staan vierde algemeen met 12:24:27.3, slechts 1 minuut en 22.5 seconden achter Kireev — een bewijs hoe spannend de strijd om het podium blijft.
De top vijf wordt afgesloten door Keith McIvor en David Burns in hun Ford Escort Mk2 met 12:56:11.1, 31 minuten en 43.8 seconden achter Serderidis en 59 minuten en 12 seconden achter de leider.
De wedstrijddag bestond uit drie klassementsproeven:
CS13 van Isineti naar Selengai,
CS14 van Mashuru naar Isinya Chicks,
CS15 van Limukutani naar Iremito.
Eerder op de dag zette Charlie Tuthill met copiloot Gordon Noble in een Porsche 911 de snelste tijd op SS13, met een indrukwekkende 48:25.5. Johnny Gemmell en Sukhdev Chaggar wonnen CS14 in 31:37.8 voor Jos Verstappen op P2, terwijl Piers Daykin en Lloyd Destro in hun Datsun 280Z een dominante winst pakten in CS15 met een tijd van 56:00.4 voor Verstappen weer op P2 in de Porsche 911.
Er wacht opnieuw een zware driedelige etappe in de Taita Hills, te beginnen met de loodzware 138 km lange CS16 van Isineti naar Simba, gevolgd door de proef Ndii – Maktau (60,86 km) en Lumo – Kudu Hill (60,20 km). Uithoudingsvermogen, bandenmanagement en precisie zullen opnieuw cruciaal zijn.
Reacties van de rijders:
Baldev CHAGER: “Tijdens de eerste proef hadden we een probleem toen we een enorme, volledig verborgen rots raakten. Gelukkig was er geen grote schade, maar het was zo’n harde klap dat ik besloot het rustig aan te doen voor de rest van de proef om zeker te zijn dat de auto in orde was. De tweede proef ging behoorlijk goed en was vrij snel, al moesten we veel uitwijken voor dieren en verkeer. De bovenlaag was ook erg los, waardoor we waarschijnlijk veel stof hebben weggeveegd voor de auto’s achter ons. De derde proef ging ook redelijk goed, maar was ruw en hobbelig, dus we reden voorzichtig. Er waren opnieuw veel dieren, waaronder kuddes koeien, waardoor we flink moesten vertragen en voorzichtig door de groepen heen moesten sturen. De uitdaging is altijd de juiste balans vinden tussen te hard pushen en te veel tijd verliezen, terwijl je de auto intact houdt. We hebben nog drie lange dagen te gaan, en morgen staat een heel lange proef van zo’n 140 kilometer op het programma, dus de prioriteit is de auto heel houden.”
Piers DAYKIN: “Het was een heel goede dag en ontzettend leuk. De laatste proef was écht geweldig. Ik zei net al dat de competitieve proeven en de afstanden die we rijden fantastisch zijn. Het is echt, echt goed. Ik ben gewoon zo: alles gaat altijd op 100 procent. De druk die ik op mezelf leg is simpel: plezier hebben en proberen te pushen. Ik vind het gewoon leuk om vooraan te zitten en mee te doen. We strijden dan misschien niet om de algemene overwinning, maar het blijft geweldig om erbij te horen. Een proef winnen betekent wel iets. Als je niet voor de eindzege kunt vechten, is een proefzege het beste alternatief. We willen niet zomaar rondrijden; we willen blijven pushen en het beste uit onszelf halen.”
Evgeny KIREEV: “Het was een goede dag op kantoor zonder grote incidenten, en we houden nog steeds een erg belangrijke positie vast. Op dit moment is het een kwestie van de auto sparen en toch ons ritme behouden. We letten goed op wat er om ons heen gebeurt, vooral achter ons, en nemen geen onnodige risico’s. Voor de tweede helft van de Safari Classic 2025 is het plan simpel: stap voor stap doorgaan en consistent blijven tot de finish. Er komt geen drastische wijziging in strategie. De beste resultaten komen wanneer we gewoon blijven doen wat we doen.”
Harry HUNT: “We hadden een goede dag over de drie proeven. De ochtendproeven gingen goed en de middelste was bijzonder snel. Het was dezelfde proef als eerder, maar dan in omgekeerde richting. We hadden opnieuw een klein probleem aan de voorkant, maar al met al was het een solide herstart na de rustdag. In de top drie rijden brengt zeker wat druk met zich mee, maar eerlijk gezegd zitten we nog vrij ver van de leider, en er zitten ook auto’s dicht achter ons. Dus voorlopig houden we onze positie vast en beheren we ons tempo. Ik heb vandaag genoten, al was de laatste proef behoorlijk lastig voor ons. Vooral de stukken met zacht zand waren uitdagend. Dat terrein blijft lastig voor ons, waarschijnlijk omdat we verder naar achteren starten. Maar over het algemeen was het een goede dag.”
Jourdan SERDERIDIS: “Ik ben echt blij met waar we nu staan. Voor liggen op de andere K-Manjel-auto’s voelt heel goed, en we hebben tot nu toe nauwelijks problemen gehad. We hadden slechts een paar lekke banden in vijf dagen, wat best meevalt. We hebben een goed ritme gevonden en, het belangrijkste, we hebben heel veel plezier in de auto. Voor ons is dit een fantastisch evenement. Het weer is goed, de omstandigheden zijn goed, en eerlijk gezegd: het leven is goed. De samenwerking met Group Y is geweldig. We hebben samen ervaring in sprintrally’s, en nu zijn we hier voor de Safari en deze endurance-marathonrally. Kiezen welke ik leuker vind is moeilijk. Ze zijn verschillend, maar met deze Porsche gaan we eigenlijk nog sneller dan met de Puma.”
TOP TEN OVERALL - 2025 MRF Tyres East African Safari Classic Rally:
Pos Car No. Driver Class Total Time Gap to Leader
1 3 Baldev Chager 4 11:56:59.1 —
2 10 Harry Hunt 4 12:13:25.2 +16:26.1
3 4 Evgeny Kireev 4 12:23:04.8 +26:05.7
4 2 Jourdan Serderidis 4 12:24:27.3 +27:28.2
5 18 Keith McIvor 3 12:56:11.1 +59:12.0
6 36 Roger Hodenius 4 13:10:10.7 +01:13:11.6
7 7 Geoff Bell 4 13:15:21.3 +01:18:22.2
8 16 Roger Samuelsson 4 13:15:42.0 +01:18:42.9
9 21 Farhaaz Khan 4 13:16:04.2 +01:19:05.1
10 17 Thomas Bell 4 13:16:41.9 +01:19:42.8




