Jonathan Wheatley "Dit soort beslissingen zijn achteraf altijd makkelijker te beoordelen"
Uitgegeven door HJ van Keulen • 31 juli 2025 12:27
Spa-Francorchamps – KICK Sauber F1 Team breidde zijn puntenreeks uit tot vijf races, toen Gabriel Bortoleto als negende eindigde in een natte tot droge Formule 1 Grand Prix van België. De Braziliaan, die als tiende startte, bleef de hele middag in de race voor punten en liet een solide tempo zien, waardoor hij nog eens twee punten binnenhaalde – zijn tweede top tien-finish in zijn eerste F1-seizoen.

Aan de andere kant van de garage beleefde Nico Hulkenberg een bewogen race: hij startte als 14e en was een van de eerste coureurs die overschakelde op droogweerbanden, een zet die hem een grote sprong in het klassement opleverde. Hij reed achter Gabriel in de punten, maar verloor terrein door een tweede pitstop: na de bandenwissel kon hij dankzij zijn sterke tempo weer posities goedmaken, maar toen hij de twaalfde plaats bereikte, waren er geen ronden meer over.
Door dit resultaat staat het KICK Sauber F1 Team op de zesde plaats in het constructeurskampioenschap, met 43 punten op zijn naam en nog één race te gaan voor de zomerstop: de Hongaarse Grand Prix van volgende week.
Jonathan Wheatley, teambaas zei: "De race liep aanzienlijke vertraging op door hevige regen voor de start, wat voor veel discussie zorgde over de bandenkeuze. Uiteindelijk, toen we eenmaal van start gingen, maakten de omstandigheden het relatief eenvoudig. Beide coureurs kwamen goed weg en reden een goede eerste paar ronden."
“Gabi leverde opnieuw een foutloze prestatie. Hij was het hele weekend ijzersterk – in elke trainingssessie, de sprint en tijdens de race van vandaag. Met een negende plaats heeft hij voor de vijfde race op rij punten gescoord, wat een geweldige prestatie is en een eerbetoon aan het harde werk van iedereen in de fabriek en langs de baan."
“De race van Nico bleek een grotere uitdaging te zijn. Toen zijn tempo in de tweede helft van de race begon af te nemen, werd het duidelijk dat de oorspronkelijke éénstopsstrategie hem kwetsbaar zou maken, dus besloten we hem een tweede keer naar de pits te halen. Helaas kwam hij achter Ocon terecht, waardoor hij tijd verloor in het verkeer en we de strategie niet optimaal konden benutten zoals gepland."
"Dit soort beslissingen zijn achteraf altijd makkelijker te beoordelen en we zullen ze zorgvuldig evalueren in de fabriek. Over het algemeen was het weer een bemoedigend weekend voor het team en we hopen dit momentum mee te nemen naar Hongarije."




