Jenson Button bevrijd van de leeuw en gaat nieuw leven bij McLaren tegemoet
Uitgegeven door Daniël Brouwer • 6 maart 2013 13:24
Jenson Button is na het aftreden van Michael Schumacher aan het eind van 2012 de meest ervaren piloot in de paddock. De Brit begint dit jaar aan zijn veertiende F1-seizoen en sprokkelde onderweg 228 Grand Prix- deelnames bij elkaar. De McLarencoureur zit dan ook te lang in de business om lukrake uitspraken te doen over de nieuwe MP4-28 en zijn kansen op een tweede wereldtitel in 2013. Wel verklaarde hij zichzelf als meer gespannen dan ooit te voren een nieuwe campagne te starten. In tegenstelling tot zijn laatste jaren bij het Britse team zal hij het zonder voormalig stalgenoot Lewis Hamilton moeten stellen. Hoewel McLaren altijd heeft geroepen dat beide coureurs gelijke rollen bij het team vertolken, heeft Button meer dan ooit de leidersrol binnen het team op zijn schouders liggen.
Het is dan ook niet oneerlijk om te zeggen dat hij dit seizoen een nieuw leven bij de renstal tegemoet gaat, nu Hamilton zijn vertrouwde nest verruild heeft voor een nieuw avontuur bij Mercedes. De wereldkampioen uit 2008 maakte ruim 14 jaar uit van de McLaren-familie, de laatste van zes daarvan waren in de Formule 1 en was hij onderdeel van de gehele structuur bij het team uit Woking. Het is geen wonder dat Sir Jackie Stewart ten tijde van de verhuizing van Button naar McLaren zei dat hij 'het hol van de leeuw' betrad. Maar Button overleefde het en liep amper een schrammetje op. Sterker nog, in feiten verzamelde hij in de drie jaar van hun partnerschap meer punten dan Hamilton. 672 tegenover 657. Een indrukwekkende prestatie.
Cruciaal voor de wereldkampioen uit 2009 zullen dit jaar de Pirellibanden worden, waarvan hij zelf aangaf dat deze veel meer naar zijn zin zijn, in tegenstelling tot vorig seizoen toen hij zijn titelaspiraties zag vergaan. Het rubber was volgens Button de grote boosdoener, gezien het zeer smalle operationele venster, te smal voor de smaak van de ervaren Brit. Voor dit seizoen heeft Pirelli hun assortiment banden verbeterd, onder andere door het feit dat ze veel sneller op temperatuur komen en ze een brede temperatuur-marge hebben om ze werkend te krijgen. Als er één coureur is die daarvan kan profiteren is het Button wel. Over het nieuwe rubber zei hij: "Het idee van Pirelli is om een band te leveren die een stuk gemakkelijker werkt wat betreft temperatuur. Ze hebben een breder bereik en de degradatie is groter. Dit moet beter werken voor mijn rijstijl en hoe de auto werkt", aldus een vooralsnog tevreden Jenson Button.




